Afskolingens revolutionære potentiale
I
1970 fik Ivan Illich udgivet sin bog "Deschooling
society". I 1972 udkom den på dansk under titlen "Det skoleløse
samfund". Bogen vakte ved sin
udgivelse
en del opsigt. Mange over hele verden har siden læst den med interesse. Men
bogens anbefalinger er ikke blevet fulgt i noget land. Dertil
var
de for revolutionerende - for langt forud for sin tid? Ivan Illich kritik af skolen
har imidlertid ikke mistet sin berettigelse. Tværtimod. Derfor denne nye anmeldelse.
Af
Jens Wamsler
1.
Indledning
For
mange år siden indså jeg, at der på de fleste politikområder ikke er nogle vægtige
argumenter mod decentralisering. Kun på to områder, fandt jeg
dengang,
at hovedansvaret måtte ligge centralt, sundhed og den grundlæggende skoleundervisning.
På disse områder var min autoritetstro endnu i behold. De hvide kitler og
skolelærerne havde jeg en indgroet respekt for.
Jeg
kom i tvivl om det offentlige sundhedsvæsens autoritet, da jeg for nogle år
siden læste en artikel, hvor en professor fra Rigshospitalet lovpriste de
netop
markedsførte lykkepiller. Det gik op for mig, at den udbredte opfattelse af, at
det centrale sundhedsvæsen med sin accelererende forskning gør menneskene
sundere, er yderst diskutabel Og denne skepsis blev ikke mindre ved læsning af
Ivan Illich's bog: "Grænser for lægevidenskab".
Dette
gorde mig interesseret i Ivan Illich's
forfatterskab. bl. a. bogen "Det skoleløse
samfund', som har sat den sidste rest af min autoritetstro - troen på skolens
uundværlighed – under pres.
Illich
budskab i "Det skoleløse samfund" er ikke, at skolen skal reformeres.
Den skal simpelt hen afskaffes, fordi den er grundlaget for det institutionaliserede
vækstsamfund, hvis uundgåelige konsekvenser bl.a. er fysisk forurening, større
sociale forskelle og impotens.
2.
Hovedpunkter i Illich's kritik af skolen
2.1.
Det meste af det, vi kan, har vi lært uden for skolen
Skoling
opfattes i almindelighed som en produktionsproces. Jo mere input i form af
skoletimer, jo mere output i form af viden hos eleverne. Er danske
børns
læsefærdigheder ikke tilfredsstillende ved international
sammenligninger, må antallet af dansktimer øges.
For
mere input giver mere output.
Heroverfor
hævder Illich, at vi alle har lært det meste af det, vi kan, udenfor skolen. Vi
lærer at tale, at tænke, at føle og at arbejde, uden at nogen lærer blander sig
i det. Skolen er bygget op på en forestilling om, at uddannelse er et resultat
af undervisning. Denne forestilling accepteres fortsat, selv om der ifølge
Illich findes overvældende beviser for det modsatte.
2.2
- Skolen underbygger de sociale uligheder
At
det meste af læringen foregår uden for skolerne, gør det til en illusion at tro,
at fattige og rige får samme muligheder ved at gå i samme skole. Tværtimod - de
fattige sakker agterud, fordi de ikke uden for skolen får samme inputs som
rige. Og gennem de eksamensbeviser eller udtalelser, som
skolen
udstyrer eleverne med, sker den klassificering, som underbygger de sociale
uligheder i samfundet. Overalt får børn at vide, at de har fået en chance, selv
om det reelt ikke er nogen lige chance. Derved lærer de fattige at acceptere
deres fattigdom som selvforskyldt. Selv i lande, hvor almen skolegang ikke er
udbredt, bevirker selve skolens eksistens; at de fattige diskrimineres.
2.3 I skolen kvantificeres alt
Den
grundlæggende holdning, som er fælles for alle skoler, er, at en enkelt persons
skøn skal afgøre, i hvad og hvornår en anden person skal undervi-
ses.
De fleste mennesker lærer bedst, når de 'er midt i det', men skolen får dem til
at identificere deres personlige udvikling med detailleret planlægning, tilrettelagt
af andre.
Den
uddannelse, som Illich tillægger værdi, er den umålelige skabelse af noget nyt.
Men alle de værdier, som skolen opstiller, er kvantitative. Mennesker, der har
været gennem skoling, lader erfaringer, som andre ikke allerede har 'målt' for
dem, glide fra sig. Det, der ikke kan måles og vejes, bliver noget sekundært,
noget truende. Når først folk har fået indpodet denne tankegang, accepterer de
alle former for klassificering. I et skolet samfund bliver vejen til lykke
belagt med tal.
2.4.
Skolen indoktrinerer vækstsamfundets ritualer
At
eleverne ikke lærer noget særligt gennem den direkte undervisning betyder ikke,
at de ikke lærer noget ved at gå i skole. De lærer ganske meget.
Gennem
skolens ritualer lærer eleverne at indordne sig i det forbrugsorienterede
vækstsamfund. De lærer at opfatte viden som en handelsvare, der produceres og
forbruges.
Skolen
forbereder voksenlivets fremmedgørende institutionalisering ved at undervise
eleverne i nødvendigheden af at blive undervist. Den lover belønning til dem,
der underkaster sig en voksende planlægning til gavn for producenternes verden.
Når først denne lektie sidder virkelig fast, mister folk incitamentet til at
handle selvstændigt.
Så
længe vi ikke erkender den rituelle karakter ved den proces, som skaber vores
verdensbillede, kan vi ikke bryde fortryllelsen og skabe et nyt verdensbillede.
Så længe vi er uvidende om det ritual, som gennem skolen former os som
progressive forbrugere, kan vi ikke hæve fortryllelsen og ændre ved dette.
3.
Illich's alternativ til skolen
For
at opnå en menneskeværdig fremtid må vi bevidst vælge et liv viet til handling
i stedet for forbrug. En livsstil, hvor vi kan være spontane, uafhængige og dog
knyttet til hinanden.
Udviklingen
er ifølge Illich langt mere afhængig af vores valg af institutioner end af nye
ideologier og teknologier.
Illich
inddeler institutioner efter en højre-venstre skala. Til højre de manipulerende
institutioner og til venstre institutioner, som han kalder "enga-
gerende",
og som han betragter som de institutioner, en ønskværdig fremtid må bygge på.
Serviceinstitutioner findes i begge ender af spektret. Til højre er servicen
påtvungen. Klienten er offer for reklame og indoktrinering. Disse institutioner
er dyre, og de fleste udgifter bruges til at overbevise klienterne om, at de
ikke kan leve uden det produkt eller den behandling, som institutionen
tilbyder. Til venstre i spektret åbner servicen nye muligheder for klienten.
Institutionerne fungerer her som netværker, der fremmer brugerstyret
kommunikation og samarbejde. Alle institutioner har brug for regulering. Men
institutionerne til venstre reguleres med henblik på at blive brugt og ikke for
at producere.
På
denne skala ser Illich skolen placeret langt til højre. Hans alternativ er at
oprette åbne institutioner i venstre ende af skalaen, der tilbyder uddannelse
ved at formidle kontakter.
Jeg
vil ikke her i detailler gengive hans forslag til, hvordan sådanne institutioner
kan fungere. Hovedidéen er, at der på frivillig basis skabes mulighed for kontakt
mellem dem, der har interesse i at lære det samme. (Dele af Illich's
beskrivelse heraf kan virke som en forudsigelse af inernettet.
Der skal også være mulighed for at trække på fagfolk inden for de områder, man ønsker
at lære noget om, og der skal stilles redskaber til rådighed. Undervisningshjælpemidler,
som i skolen kun må bruges, når de passer ind i skemaet, skal være tilgængelige
i en undervisning, der tilrettelægges af
eleven
selv. I stedet for de penge, der postes i det nuværende skolesystem, kan eleverne
udstyres med et kontokort, som benyttes som betaling for serviceydelser i det
nye system.
I
forbindelse med afskolingen, har Illich forskellige
ønsker til det omgivende samfund. Industriel formgivning modvirker indsigt i
tingenes natur, og
skolerne
udelukker eleven fra tingenes verden ved ikke at præsenterer ting i en
meningsfuld sammenhæng. Adgangen til at følge, hvad der sker i private
virksomheder,
må lettes. Der bør fremstilles varer, som kan repareres af almindelige mennesker,
i stedet for specialiserede produkter uden mulighed for reparation. Færdslen i
byerne må begrænses, så de fysiske omgivelser gøres mere tilgængelige.
For
at udvikle afskolingens revolutionære potentiale,
skal der altså mere til end blot det at afskaffe skolerne.
4.
Diskussion af Illich's synspunkter.
Illich
analyse af skolen virker umiddelbart besnærende. Han præsenterer os for nye
tanker, som helt klart rører ved noget, der har central betydning for,
hvordan
samfundet fungerer. Han provokerer. Men Illich ærinde er ikke blot at
provokere. Han mener oprigtigt, at skolen bør afskaffes - jo før, jo bedre.
Når
jeg og andre kan have lidt svært ved at følge Illich ud i den yderste konsekvens,
hænger det måske sammen med, at vi selv har været gennem en skolingsproces med
alt, hvad dette indebærer. Vi er - som Illich udtrykker det: "Overbevist
på en næsten overtroisk måde om, at god uddannelse kan og bør produceres ind i
os - og at vi kan producere den ind i andre".
Det
er lettest at følge Illich i, at vi har fået en overdreven forestilling om, at læring
sker gennem instruktion. Ser vi på egne og andres erfaringer, kan vi se, at
læring først og fremmest opnås gennem oplevelser og handling, og at den
afgørende faktor er motivationen.
Den
hjemlige diskussion om flere dansktimer i skolen sættes i relief, når Illich
nævner, at den brasilianske underviser Paulo Freire i
sit virke i latinamerikanske landsbyer har gjort den erfaring at en hvilken som
helst voksen person kan lære at læse på 40 timer, hvis de første ord, der
læres, har
en
politisk mening.
Meget
af det Illich foreslår om elevers eget valg af uddannelse på det tidspunkt,
hvor de er motiveret for det, kan vi måske nok forestille os, når vi
tænker
på studerende, men vi har svært ved at tro på, at børn ned til 7-års-alderen
kan administrere så megen frihed.
Illich
har tillid til børn. Eller skal vi sige til mennesker mellem 7 og 17 år. Begrebet
"børn" er nemlig ifølge Illich en moderne konstruktion. Først med industrialiseringen
er masseproduktionen af 'barndommen" blevet mulig. Hvis der ikke fandtes
en aldersbestemt og obligatorisk undervisningsinstitution, ville
'barndommen" simpelt hen gå ud af produktion. Kun ved at udskille
menneskelige væsener i barndomskategorien kan man få dem til at underkaste sig
skolens autoritet. At vokse op gennem den således konstruerede barndom betyder
ifølge Illich, at man kommer i en umenneskelig konflikt mellem en bevidsthed om
sig selv som person og den rolle, samfundet påtvinger én.
Hvad
vil der ske, hvis vi slap børnene løs? Befriede dem for "det destruktive element,
der ligger i barndommen", som Illich udtrykker det. Jeg ved ikke
helt,
hvad jeg selv skal mene om det. Det vil i hvert til fald være nødvendigt, at
der skabes et bedre rum for deres udfoldelsesmuligheder end det, der er i dag.
Der,
hvor Illich er mest overrumplende, er, når han tillægger skolen en altafgørende
betydning for vor virkelighedsopfattelse. At selve eksistensen af skolerne
skaber et behov for "skoling”, og at alle vore handlinger, når vi først er
blevet oplært til at føle behov for skolen, antager form af et klientforhold
til andre institutioner.
Illich
er inde på forskellen mellem håb og forventning. Håb betyder, at man tror på
det gode i naturen. Forventning betyder at stole på de resultater, der er planlagt
og kontrolleret af mennesket. Det klassiske menneske skabte en civiliseret
ramme om menneskets muligheder. Det blev klar over, at det
kunne
trodse de skæbne- og naturbestemte omgivelser, hvis det turde tage ansvaret for
det. Det moderne menneske er gået videre. Det forsøger at skabe verden i sit
eget billede, at bygge et helt menneskeskabt miljø og opdager så, at det kun
kan lade sig gøre, hvis det hele tiden laver om på sig selv, så det passer ind
i det. Mennesket er blevet fanget i sin egen fælde med den kendsgerningernes
uafvendelighed og skæbnesvangerhed, der var karakteristisk for de primitive
tider.
Illich
er ikke teknologifjendsk i den forstand, at han ønsker menneskeheden tilbage
til naturstadiet. Det, han ønsker os tilbage til - eller frem til? -
er
et samfund, hvor teknologi og institutioner er redskaber for menneskene, i
stedet for at menneskene er redskaber for teknologien og institutionerne. Heri er
jeg enig med ham. At skolen skulle have den helt afgørende destruktive betydning
i denne forbindelse, er jeg ikke blevet helt overbevist om. Men det er en
tanke, der er svær at slippe, når man først er blevet præsenteret for den.
Intet
samfund har endnu turdet afskaffe skolen. Så hvad der ligger i "afskolingens revolutionære potentiale", som er
overskriften til et af bogens kapitler, er endnu ikke blevet afprøvet. Men mon
ikke der ligger et enormt potentiale her? Hvem bliver de første, som tør afprøve
det?
Ivan Illich:
"Det skoleløse samfund" er udgivet på Hans Reitzelsforlag,
1972.
Oversat efter
"Deschooling society " af
Nina Gross.