Aktivering - et skridt på vejen - men hvorhen?
Af Jens Wamsler
Er arbejdsløshed et socialt problem skabt af den herskende
produktionsstruktur hvor vækstfilosofien er styrende?
Er aktivering af de ledige en pseudoløsning, der signalerer at der
er brug for alle, men reelt vil føre til en ny klassedeling i samfundet?
Er arbejdsløshed et socialt problem?
Sociale problemer kan afgrænses på to måder. Den ene er den
snævre, hvor sociale problemer alene defineres som de problemer, de enkelte
individer kan få i deres forhold til omverdenen. Den anden er den mere brede,
hvor man betragter det som et socialt problem, hvis de sociale strukturer i et
samfund medvirker til, at der opstår individuelle sociale problemer.
Udgangspunktet for socialpolitikken i Danmark har traditionelt
været den snævre afgrænsning af de sociale problemer. I overensstemmelse hermed
betragtes generel arbejdsløshed ikke som et socialt problem. Man anerkender, at
arbejdsløshed i visse tilfælde kan medføre sociale problemer for det enkelte
individ. Men den generelle arbejdsløshed har man i nu godt 20 år betragtet som
et forbigående tilpasningsproblem på arbejdsmarkedet. Der er i Danmark en klar
arbejdsdeling mellem vækstpolitikken og velfærdspolitikken. Vækstpolitikken
skal skabe produktion og dermed arbejdspladser uden hensyn til de sociale og
indkomstfordelingsmæssige konsekvenser. Velfærdspolitikken må så rette op på de
skævheder, som vækstpolitikken skaber. Med denne arbejdsdeling er det
vækstpolitikken og ikke velfærdspolitikken, der skal klare arbejdsløshedsproblemet.
Der er i lyset heraf, man skal se de instrumenter, politikerne har
brugt for at tackle arbejdsløshedsproblemet, og hvoraf det seneste er
aktiveringen. Man har ikke villet behandle arbejdsløsheden som et generelt
socialt problem, fordi det i givet fald ville betyde, at hele det traditionelle
spektrum af politiske instrumenter måtte tages op til revurdering.
Som jeg vil vende tilbage til senere i dette indlæg, er det efter
min opfattelse nødvendigt, at man ser på arbejdsløsheden som et generelt
socialt problem, hvis man vil modvirke den udstødningsproces, som den generelle
arbejdsløshed har sat i gang. Først vil jeg imidlertid beskrive den hidtidige
indsats mod arbejdsløsheden som primært har taget sigte på at undgå, at den kom
til at fremstå som et socialt problem.
Fra jobtilbud til Aktivering
Da den stigende arbejdsløshed i 70'erne ikke rigtig var til at få
bugt med, var den politiske reaktion, at man måtte sørge for, at de arbejdsløse
blev holdt inden for arbejdsløshedsforsikringssystemets rammer, så
arbejdsmarkedet fremstod som et sammenhængende, selvfinansierende system, der
selv kunne løse sine problemer. Dette førte til to større nyskabelser:
Jobtilbudsordningen, der sikrede de langtidsledige midlertidig støttet beskæftigelse,
så de kunne genoptjene deres dagpengeret, og lov om kommunal beskæftigelsesindsats,
der gav unge støttet beskæftigelse i et sådant omfang, at de kunne komme ind i
en arbejdsløshedskasse. Filosofien var, at de ledige skulle holdes i gang. Der
skulle "røres rundt i gryden ".
Suppleret med disse to ordninger faldt arbejdsmarkedet nogenlunde
til ro i 80'erne. Der var skabt et sekundært arbejdsmarked, der kunne opsamle
dem, der var på vej ud af systemet. Jobbene på dette arbejdsmarked skulle i princippet
være ekstraordinære. Men de skulle være overenskomstdækkede, så illusionen om "rigtigt
arbejde" kunne opretholdes. For at beskytte de beskæftigede på det primære
arbejdsmarked, blev der dog hæftet en særlig mærkat på såvel jobbene som personerne
på det sekundære arbejdsmarked, så man kunne se, at der var forskel på folk.
Efter stilstanden i arbejdsmarkedspolitikken op i gennem 80'erne,
kom aktiveringens gennembrud i begyndelsen af 90'erne.
Der måtte ske noget nyt. Det store opsving lod vente på sig, og
illusionen om, at det hele var et forbigående fænomen, var ved at briste.
Jobtilbudsordningerne var ikke længere tilstrækkelige til at undertrykke
arbejdsløsheden som et socialt fænomen. Den var igen var ved at blive for
synlig.
Et særligt irritationsmoment var det "slør", som
uundgåeligt opstår i en arbejdsløshedsperiode. Det bliver for let at vælge
arbejde fra. Enhver, der fylder 18 år, kan gå ind på et socialkontor og definere
sig selv som arbejdsløs. Og et samfund, som ikke umiddelbart og naturligt kan
integrere de unge, er et samfund, hvis identitet føles truet.
Der var behov for en markant udvidelse af jobtilbudsordningerne.
Det ville imidlertid blive alt for dyrt for det offentlige, hvis man skulle
fastholde de overenskomstmæssige lønninger i jobtilbuddene. Løsningen blev
derfor discountmodellen, aktivering, hvor der skal arbejdes for såvel dagpenge
som kontanthjælp - og uden at der herved optjenes dagpengeret.
Der var mange gode salgsargumenter for aktiveringslinien.
Et var, at ret og pligt skal følges ad, man skal yde for at kunne
nyde, eller hvordan man nu valgte at udtrykke det. Et andet var, at alle
undersøgelser viser, at en tidlig indsats modvirker de negative
følger af ledighed. Et tredje var den åbenlyse kontrast mellem den
stigende arbejdsløshed og de fortsatte forringelser af den offentlig service.
Hvorfor ikke anvende de passive midler aktivt?
Aktiveringens praktiske udformning
Udviklingen fra jobtilbud til aktivering er ikke resultat af en
bevidst planlægning oppefra. Udviklingen er kommet nedefra, og efter der først
blev taget hul på bylden, er det gået forbløffende stærkt, hvilket bekræfter,
at der var et klart behov for at undertrykke den usikkerhed, der var ved at
brede sig m.h.t. arbejdets nødvendighed.
Det begyndte med, at en del mindre kommuner i slutningen af 80’erne
- med eller uden regelgrundlaget i orden - satte de unge, der søgte om
kontanthjælp, i gang med diverse forefaldent arbejde.
1 1988 sammenkaldte daværende Socialminister Aase Olesen nogle af
de kommuner, der brystede sig af på denne måde at have fået bugt med ungdomsarbejdsløsheden,
for at høre om deres er-
faringer. Dette mundede i 1990 ud i en lov om "ungdomsydelse
mod beskæftigelse" til unge under 20 år, der søgte om kontanthjælp.
Denne ordning blev en rimelig succes. En del af de bedre stillede
unge, som var begyndt at opsøge kontanthjælpssystemet, fandt nu andre måder at
klare sig på, og en del af de svagere stillede rodløse unge var egentlig ikke
decideret utilfredse med at få noget at tage sig til.
Succesen gav blod på tanden og førte i 1993 til en generel lov om
kommunal aktivering med en ydelse svarende til kontanthjælpen plus et beskedent
beskæftigelsestillæg, Samme år vedtog man en
arbejdsmarkedsreform, hvorefter dagpengemodtager efter nogle års
ledighed skulle i fast aktivering med en ydelse svarende til dagpengene.
Illusionen om "rigtigt arbejde" fastholdes for de arbejds-
løshedsforsikrede ved, at man firer på den ugentlige arbejdstid i
stedet for at røre ved den overenskomstmæssige timeløn.
Den gennemførte aktiveringslovgivning kan sammenfattes i følgende
hovedpunkter:
1. Efter
en vis ledighedsperiode, skal der arbejdes for kontanthjælpen eller dagpengene,
hvis man fortsat vil beholde retten til en overførselsindkomst.
2. Der
er ikke knyttet de samme rettigheder til aktivering, som til normalt arbejde. F.eks kan der ikke optjenes ret til dagpenge under
aktivering.
3. Der
må ikke være tale om ordinært arbejde. Herudover er der ikke nogen klar
afgrænsning af, hvad man kan blive aktiveret til. Det skal være "rimeligt
arbejde", men det er ikke nærmere defineret, hvad der forstås herved.
4. Der
er ingen grænser for, i hvor lang tid man kan være aktiveret. I princippet kan
man være aktiveret gennem hele sin erhvervsaktive alder.
Aktiveringen kan siges at være den danske løsning på det problem,
der er opstået, fordi den teknologiske udvikling ikke længere skaber nye jobs
på samlebånd. Et flertal sætter sig på de vellønnede jobs og distancerer sig
mere og mere fra et stadigt større mindretal, som hægtes af. Andre steder,
f.eks. i USA og England, har man valgt at lade markedsmekanismen om at skabe
det underbetalte proletariat. I Danmark er vi ved at skabe det i offentlig regi
via aktiveringen.
En Pseudoløsning
Aktiveringens mission har været - som i sin tid jobtilbudsordningernes
- for en stund at genskabe illusionen om, at der er brug for alle. At der er
tale om en illusion er indlysende. For havde der været brug for alle, havde der
ikke været brug for en aktiveringslovgivning.
Aktivering er en pseudoløsning, der efterlader to uløste problemer,
som - hvis man ikke forsøger at ændre herpå - automatisk vil føre til en
udvikling henimod en ny klassedeling i samfundet - en klassedeling med skel,
der er langt større, end vi kender til fra efterkrigstiden.
Det ene uløste problem, som aktiveringen efterlader, er, at vækstpolitikken
får lov til at køre videre på sine egne præmisser, som er fortsat
centralisering og rationalisering af arbejdsgangene på så mange områder som muligt.
Herved fortsætter man med at samle den indkomstskabende produktion på stadig
færre hænder, og lade gruppen af "tilovers-blevne"
vokse.
Det andet uløste problem, aktiveringen efterlader, er, at den ikke
indeholder elementer, der sikrer de tiloversblevne en plads i samfundet på lige
fod med andre. Tværtimod institutionaliserer aktiveringen udskilningsprocessen
ved, at den nye underklasse, som hidtil har kunnet daske rundt som en synlig
trussel mod det etablerede samfund, nu bliver indrulleret i det etablerede
samfund som en permanent underbetalt arbejdskraft.
Aktiveringen vil givetvis skabe problemer de kommende år. Men de problemer,
vil det flertal, der sidder på "de rigtige jobs" kunne leve med, hvis
der ikke er et bedre alternativ. At aktiveringen har kunnet gennemføres stort
set uden protester af betydning, dokumenterer, at der ikke er nogle stærke
solidaritetsbånd mellem dem, der er inden for i varmen, og dem, der er udenfor.
For dem, der er inden for i varmen, er den største bekymring, at der skal opstå
for megen social uro. Og en sådan uro, synes aktiveringens disciplinerende
virkning at kunne dæmme op for.
Aktivering - eller noget, der ligner det - er formentlig kommet
for at blive, indtil nogen finder ud af noget bedre. Og skal man finde ud af
noget bedre, mener jeg, det er nødvendigt at erkende, at arbejdsløsheden er et
socialt problem. Ikke kun i betydningen et individuelt socialt problem for den
enkelte arbejdsløse, men i betydningen et problem, der udspringer af de overordnede
sociale strukturer i samfundet.
Produktionsstrukturen og de sociale strukturer.
Industrialiseringens epoke har været præget af, at alt har måttet
indrette sig efter den produktionsstruktur, der kan skabe størst muligst output
billigst muligt. Arbejdets organisering har været styret
heraf. Og de sociale strukturer har været styret af arbejdets
organisering.
En læge, Steffen Hahnemann, har om den sociale bistandslov udtalt,
at der dybest set ikke er tale om en social lov, men om en lov om
administration af de sociale omkostninger ved økonomisk vækst1).
Denne karakteristik dækker ganske godt socialpolitikken som
helhed. Socialpolitikken har aldrig haft et højere ambitionsniveau end at
fungere som skraldespand for de problemer, som den "optimale"
produktionsstruktur skaber. Så længe ambitionsniveauet ikke er højere end det,
vil hverken markedsstyring, større løndifferentiering eller aktivering kunne
forhindre den sociale udstødning. Så vil disse midler i stedet
institutionalisere udstødningen.
Den eneste måde, hvorpå man kan få bugt med den nye klassedeling,
er ved en anden prioritering. I stedet for at give en optimal
produktionsstruktur første prioritet, må man først tage stilling til, hvilke sociale
strukturer man ønsker i samfundet, og dernæst forsøge at optimere produktionen
inden for disse strukturer.
Ikke før man politisk erkender, at hovedproblemet i vor del af
verden ikke længere er materielle afsavn, men truende opløsning af de sociale
strukturer, har man nogen chance for at gøre noget ved
den udvikling, der er ved at skabe den nye klassedeling.
Man skal ikke passivt spørge: "Hvad gør vi ved de mennesker,
der bliver marginaliseret under den teknologiske udvikling". Man skal mere
aktivt spørge: "Hvordan styrer vi den teknologiske udvikling, således at
vi undgår marginalisering"
Den afgørende udfordring bliver at opbygge nogle nye sociale
strukturer, som modvirker klassedelingen. Jeg har ingen færdig opskrift på,
hvorledes de nye sociale strukturer skal se ud. Men udviklingen må gå i retning
af, at lokale opgaver primært løses ved anvendelse af lokale ressourcer. Så
længe der er uudnyttede ressourcer i et lokalområde, har det ingen mening, at
dette lokalområde efterspørger "samlebåndsløsninger" fra et
overordnet system, som ikke er i stand til at tilbyde den kvalitet i form af
lokal tilpasning, som kan opnås ved at anvende lokale ressourcer.
Som det flere gange har været fremført her i SALT, vil man ved at
indføre borgerløn opnå en vis frihed i forhold til den eksisterende produktionsbaserede
so- ciale struktur. En frihed, der bl.a. gør det
muligt at opbygge alternative sociale strukturer. En borgerlønsløsning er imidlertid næppe realistisk, hvis der
ikke samtidig med - eller forud herfor - er taget andre skridt til udvikling af
nye bæredygtige sociale strukturer. Dertil vil frygten blandt de etablerede
for, at der med borgerløn skabes subkulturer, som fører til social uro, være
for stor.
Efter min opfattelse skal man benytte enhver mulighed for at
arbejde på at udbygge lokale sociale strukturer.
Aktiveringsbegrebet er forholdsvis nyt. Mange politikere har
dårligt nok gjort sig klart, hvad det indebærer, og hvad det kan bruges til.
Aktiveringstanken indeholder noget principielt rigtigt, nemlig det, at de
ledige inddrages i fællesskabet. Problemet er, at det ikke sker på lige vilkår
med andre.
Jeg mener, at indfaldsvinklen til en konstruktiv dialog ikke er at
afvise enhver tanke om aktivering, men at prøve at se på, om man kan få noget
fornuftigt ud af aktiveringen.
Kan aktiveringen vendes til noget positivt?
Det første skridt - hvis man vil vende aktiveringen til noget
positivt - må være, at man holder op med at betragte aktivering som hverken det
ene eller det andet - hverken arbejde eller understøttelse. Vi må have slået
fast, at aktivering er arbejde. Den offentlige sektor skal ikke bestå af
A-mennesker, som er ansat på normale vilkår, og B-mennesker, som er ansat på
aktiveringsvilkår - midlertidigt og med aktiveringsydelse i stedet for løn. Er man
uden andet arbejde, skal man pr. definition være kommunal ansat - i princippet
på samme vilkår som kommunaldirektøren. En sådan model forudsætter, at man er
villig til at bløde op på lønstrukturen, så man får et større spænd i lønningerne.
Niveauet skal starte med en begyndelsesløn, der svarer til overførselsindkomstniveauet.
Og så må man se, om man kan komme videre derfra.
Det næste skridt må være at få aktivering forankret lokalt.
Skal man udføre arbejde for det kommunale fællesskab, kan man lige
så godt som alle mulige andre steder udføre arbejdet lokalt i det område, man
selv er en del af.
Et tredje skridt kunne være at få så mange kommunale opgaver som muligt
decentraliseret, så de organiseres i lokalområderne. Herved vil det på en
naturlig måde kunne lade sig gøre, at få dem, der bliver aktiveret, til at
indgå i et samarbejde med dem, der i forvejen er ansat af kommunen til at
udføre opgaver i lokalområdet. Børnepasning, ældreforsorg, kulturelle
aktiviteter og vedligeholdelsesopgaver kan på denne måde blive opgaver, der
organiseres i lokalområdet uden indblanding fra den centrale kommunale administration.
Et fjerde skridt kunne være at få flyttet offentlige og
halvoffentlige serviceopgaver, der vedrører lokalområdet, men styres centralt,
ud til kommunerne - og så vidt muligt helt ud til lokalområderne. Jeg tænker på
opgaver som den primære sundhedstjeneste, posttjenesten og den kollektive
trafik. Det er absurd, at man i dag sætter aktiverede til ligegyldige funktioner,
samtidig med at den lokale posttjeneste nedsættes til et minimum, og man på
stationerne opsætter billetautomater og højtalere, der siger: "Gå ikke over
sporet, der kommer tog". Man kunne forestille sig en opsplitning af postvæsenet,
således at et centralt postvæsen fordelte posten mellem kommunerne, og et
"kommunalt" postvæsen fordelte posten internt inden for kommunens
grænser. Et lignende princip kunne man forestille sig for den kollektive
trafik.
Et femte skridt kunne være at se på de private aktiviteter, som
foregår internt i et lokalområde. For disse aktiviteter er der ingen grund til,
at staten opkræver en afgift i form af statsskat. I dag betales ikke skat af de
tjenesteydelser, der udveksles inden for hjemmets fire vægge. Det er almindeligt
accepteret, at det offentlige ikke skal blande sig i sådanne aktiviteter. Hvorfor
ikke udvide denne "frizone" til også at gælde et større lokalområde -
men vel at mærke kun for de tjenesteydelser, der udveksles i et lukket kredsløb
inden for området. På denne måde kunne man måske igen få gang i den lille
købmand og andre lokale handlende og mere gang i reparation og vedligeholdelse.
Afslutning.
Jeg har i det foregående taget afsæt i aktiveringen.
Men de forhold, jeg har peget på, kan også mere generelt være med
til at fremme lokal aktivitet frem for centraliseret styring og produktion. Til
at sætte gang i en sådan udvikling behøves blot lidt god vilje, en
finansieringsomlægning og en vis deregulering.
For mig at se er beskæftigelsesproblemer noget, der er tæt
forbundet med centraliserede og specialiserede strukturer.
Arbejdsløshed er ikke et naturfænomen. For naturmennesket er
arbejdsløshed et absurd begreb. Og jo længere vi kan bevæge os hen imod
naturtilstanden, jo længere vil vi bevæge os væk fra arbejdsløsheden.
I en lokal baseret struktur, hvor de fleste varer og tjenesteydelser
både fremstilles og forbruges inden for et lokalområde, vil der ikke være
arbejdsløshed. Her vil man kunne kombinere ledige res-
sourcer
med uløste opgaver. Og uløste opgaver vil der altid være. Men jo mere man
specialiserer, jo vanskeligere vil det være at få tingene til at hænge sammen.
1) Ugeskrift for Læger 153/15, 8. april 1991.