Fælles
miljøregler i EU - for miljøets eller for industriens skyld?
Af Jens Wamsler
'Det
er umuligt at fastsætte fælles miljøregler for et så stort og uensartet område
som EU. Et godt miljø forudsætter, at et utal af faktorer spiller sammen på den
rigtige måde. Dette samspil varierer fra område til område og kan ikke bare indpasses
i så faste formler, som et ensartet regelsæt forudsætter’
Det
antages almindeligvis - såvel af EU-tilhængere som langt ind i modstanderkredse
- at jo flere fælles miljøregler, man kan blive enige om, jo bedre
må
det alt andet lige være for miljøet i EU.
Denne
antagelse bygger på en misforstået opfattelse af, hvad miljø er. Jeg har gjort
nærmere rede herfor i en længere artikel, der vil blive bragt i tidsskriftet SALT
nr. 3/1998. Dette indlæg bygger på uddrag fra denne artikel.
Hovedlinjen
i EU's miljøpolitik
Drivkraften
i EU's udvikling har været den økonomisk integration gennem opbygningen af et
fælles indre marked. En konsekvent gennemførelse af det indre
marked
forudsætter fælles regler - også for miljøet.
Hovedlinjen
i EU's miljøpolitik er at formulere fælles spilleregler. Det tilstræbes at
fastsætte grænseværdier og normer som er gældende for hele området. Hvad der er
godt for miljøet i Danmark antages også at være godt for miljøet i Andalusien og
for den sags skyld også for miljøet i den øvrige verden.
Det
er min opfattelse, at det er umuligt at fastsætte fælles miljøregler for et så stort
og uensartet område som EU. Et godt miljø forudsætter, at et utal af faktorer
spiller sammen på den rigtige måde. Dette samspil varierer fra område til område
og kan ikke bare indpasses i så faste formler, som et ensartet regelsæt forudsætter.
Et ensartet regelsæt er derfor ikke i miljøets interesse. Det er imidlertid oplagt,
at industrien har fordel af et ensar-
tet regelsæt. Med et sådant regelsæt kan produktionen
tilrettelægges, så de samme varer kan sælges over hele EU-området i stedet for,
at produktionen skal differentieres efter, hvor i EU varerne
skal sælges.
I
de følgende afsnit vil jeg fremhæve to aspekter af, hvordan det at benytte EU som
platform for en miljøpolitik virker for
industrien,
men mod miljøets interesser.
Gennemsnitsbetragtninger
er meningsløse på miljøområdet.
Min
hovedkritik går på, at fælles normer og grænseværdier for et større, ikke-ensartet
område nødvendigvis må basere sig på et gennemsnit, og at gennemsnitsbetragtninger
er meningsløse på miljøområdet. Dette er allerede et problem, når man vil
fastsætte fællesregler på nationalt niveau. Men problemet bliver større, jo større
og mere uensartet område, man vil fastsætte fælles reglcr
for.
Lad
mig prøve at eksemplificere problemstillingcn:
I
forbindelse med problemerne med Mariager fjord sidste sommer kom det frem, at eu
har anbefalet en norm på 170 kg. nitrat pr. hektar landbrugsjord
Hvad
en given landbrugsjord kan optage af nitrat uden at have uønskede virkninger
for omgivelserne vil imidlertid afhænge af mange faktorer, f.eks. jordens beskaffenhed,
hvilke afgrøder, der dyrkes på jorden og på dc omkringliggende jorde, og
hvilken afstand, der er til potentielt vandområder. Vurderet i forhold til et
konkret lokalt miljø vil det være et rent slumptræf, hvis cn fællesnorm på 170 kg.nitrat pr. ha er optimal. I de
fleste tilfælde vil normen enten være for høj eller for lav i forhold til, hvad
hensynet til det lokale
miljø
tilsiger. Begge situationer vil skabe frustrationer og medvirke til, at lokalbefolkningen
frasiger sig ansvaret for det lokale miljø, fordi de er blevet frataget de redskaber,
der er nødvendige for, at de kan leve op til et sådant ansvar.
Lad
os tage et andet (tænkt) eksempel:
Er
der problemer med grundvandet på Fyn, analyserer man, hvilke produkter, der
indeholder de stoffer, som siver ned til grundvandet, og forsøger at skyde sig ind
på, hvor stort et indhold af disse stoffer, der må indgå i forskellige
produkter. Efter forhandling med erhvervsorganisationer og andre interessenter,
når man frem til, hvilke standarder man fra dansk side vil anbefale. Herefter
går EU-bureaukratiet og de dertil knyttede lobbyistorganisationer i gang, og
det hele ender med nogle fælles EU-regler, som - hvis de danske forhandlere har
gjort et godt stykke arbejde - i bedste fald løser problemet med grundvandet på
Fyn. Men hvilken relevans har disse fællesregler for grundvandet andre steder i
EU? Måske er de helt utilstrækkelige til at beskytte grundvandet i
Vestsjælland. Og måske er de komplet overflødige i Andalusien, hvor stofkredsløbet
og grundvandsforholdene
Kan
være helt anderledes.
Fællesregler
- for sterilitet og mod lokal biodiversitet
Miljøhensyn
har ofte en hel anden karakter, når det gælder lokal produktion til
lokalt
forbrug, end når det gælder produktion til eksport.
Bakteriekulturen
varierer fra område til område. Menneskene tilpasser sig i et vist omfang til
den lokale bakteriekultur, men kan få problemer, hvis de konfronteres med
bakterier, deres organisme ikke har tilpasset sig. Mange os har oplevet dette i
form af maveproblemer, når vi er på ferie sydpå.
Bakterier,
som lokalt kan være uskadelige, ja måske gavnlige, fordi de har en
positiv
funktion i det lokale kredsløb, kan volde store problemer, hvis de spredes til områder,
hvor bakterien ikke er "kendt af miljøet".
Fælles
miljøregler har to uheldige effekter i forhold til denne problemstilling.
Den
ene er, at fællesregler må tage udgangspunkt i de skadevirkninger, der kan
være, når bakterien spredes, og ikke i de gavnlige virkninger, bakterien kan have
lokalt.
Resultatet
heraf er allerede kendt som en konsekvens af globaliseringstendensen. Naturens
lokale mangfoldighed indskrænkes på bekostning af et sterilt
"eksportvenlig"
miljø.
Den
anden uheldige effekt er, at de sikkerhedskrav, der stilles af hensyn til eksporten,
kun kan honoreres af store virksomheder. Sådanne sikkerhedskrav
fører
derfor til lukning af mange små lokale fødevarevirksomheder, selv om der ikke
er behov for de samme sikkerhedskrav, hvis man blot holder sig til at producere
til det lokale marked.
Afsluttende
bemærkninger
Hele
idéen bag Det Indre Marked er grundliggende uforenelig med lokale miljøhensyn.
At kunne sprede så mange mulige varer så hurtigt som muligt over et
så
stort område som muligt forudsætter ensartede regler på alle områder. Ensartede
miljøregler forudsætter en ensartet natur uden for meget biodiversitet. Biodiversitet
og forskelle i landskaber, flora og fauna er for multinationale virksomheder "tekniske
handelshindringer". De begrænser de stordriftsfordele, som er globaliseringens
drivkraft.
Den
eneste fornuftige miljøpolitik er en miljøpolitik, der tager udgangspunkt i at
beskytte lokale kredsløb mod flere påvirkninger udefra, end de er i stand til at
styre.
Dette
vil i sagens natur altid være en opgave, der må løses lokalt.
Hvad
EU kan gøre af godt i denne sammenhæng er alene at anerkende de enkelte
lokalområder og nationalstaters ret til at tage ansvaret for deres eget miljø.
Anerkendes
en sådan ret, og vedstår lokalområderne sig deres ansvar, vil man automatisk
også få løst problemerne med den grænseoverskridende forurening. For disse
problemer kan kun løses ved, at stofudvekslingen mellem de forskellige lokalområder
reduceres.
Miljøspørgsmålet
kan med andre ord koges ned til et spørgsmål om, hvordan man får bremset eller
i det mindste reduceret handelen over landegrænserne.
Dette
er et synspunkt, som det vil være svært at vinde gehør for i disse globaliseringstider.
Men det bør fremføres alligevel.