Velfærdssamfundet
og det myndige menneske
- af Jens Wamsler
Mange
på venstrefløjen sætter i dag spørgsmålstegn ved det ensidige mål om flere materielle
goder. Velfærdssamfundet
-
fra nødvendighed til dyd Når
jeg hører nogle lovprise velfærdssamfundet og argumentere for mere velfærd, er
der et bestemt billede i en Asterixhistorie, jeg ofte kommer til at tænke på:
En slave beder slavefogeden om flere pisk, fordi han føler sig lidt doven.
Slaverne har fået en trylledrik, der giver dem uanede kræfter. Men i stedet for
at udnytte disse kræfter til at gøre sig fri af slaveriet, bruger de kræfterne
på at forlange mere af slavefogederne. Det kan måske give dem nogle kortsigtede
gevinster, men på længere sigt fører det til et forstærket afhængighedsforhold
af slavetilværelsen. På
samme måde bruger vi den materielle og tryghedsmæssige fremgang, vi har fået i
efterkrigstiden, til at stille krav om flere materielle goder og flere
tryghedsgarantier i stedet for at bruge den som et springbræt til friheden. Og
jo flere krav vi stiller, jo mere afhængige bliver vi af det multinationale
industrikompleks, som er det, der levere varen - finansieringen
af velfærdssamfundet. Med
velfærdssamfundet har man gjort en dyd af nødvendigheden. Man
har glemt, at mennesket - når den værste nød er afhjulpet -faktisk er i stand
til at tage vare på sig selv og sine nærmeste. Og hvad mere er, at det er et
fundamentalt behov for et menneske at kunne gøre det. Det er med til at give
det sit selvværd og sin styrke. At gøre det myndigt. Man
har i stedet forudsat, at mennesket i bund og grund er et asocialt væsen, som
vil gå i hundene, hvis det bliver overladt til sig selv. Og at vi derfor har
brug for en lovgivning og et professionelt system af hjælpere til at klare det,
som vi selv burde klare. Det
at handle socialt må efter min opfattelse være et personligt anliggende. Det er
noget af det, der er med til at gøre et menneske myndigt. Kan
man overlade det sociale til en højere instans ved at betale aflad i form af
skat, og derved sikre retten til at handle egoistisk i det nære? Kan en instans
i form af noget upersonligt som en stat handle socialt? Mange
af principperne i velfærdsmodellen har jeg sympati for. Det gælder sikringen af
et eksistensgrundlag for alle, indkomstudjævningen, og princippet om, at de
bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder. Det
problematiske ved den danske velfærdskonstruktion - det, der udhuler borgernes
myndighed - er hvor det offentlige gratis eller til nedsat pris stiller en
række goder til rådighed for borgerne. Og
det er for mig uforståeligt, at det netop er servicedelen, som man ofte ser
venstrefløjspartier kæmpe for at forsvare, ved at kæmpe mod serviceforringelser
og brugerbetaling. 'Brugerbetaling rammer de svage. De rige skal nok klare sig'
er argumentet. Det holder ikke. For den samme økonomiske udligning, der ligger
i at stille serviceydelser gratis til rådighed, vil altid kunne gennemføres ved
en generel omfordelingspolitik, der ikke som gratisydelserne tager
valgmulighederne fra de svage og fremmer umyndiggørelsen. De
problemer, det giver for den danske velfærdsmodel, at servicedelen har fået en
så fremtrædende plads, kan opsummeres i følgende: l)
De understøtter den materielle økonomiske vækst. 2)
Den flytter det moralske ansvar fra den enkelte over på samfundet. 3)
Den skaber en klasse, hvis levebrød er, at andre har problemer. 4)
Den rykker ikke på magtforholdene, og bliver derved mere til gavn for
middelklassen end for de svage. Velfærdskonstruktionen
og den økonomiske vækst 1
1991 skrev en læge, Steffen Hahnemann i en artikel i "Ugeskrift for
læger": "Den sociale bistandslov er dybest set ikke en social lov,
men en lov om administration af sociale omkostninger ved økonomisk vækst.” Hvad
er en social lov, og hvad er en lov om administration af sociale omkostninger? Man
kan spørge selv, om det er muligt at lave en social lov? Skulle
man lave noget, der kan kaldes en social lov, må det være en lov, der beskytter
og respekterer individets ret til at påtage sig den myndighed, der er forbundet
med at kunne tage et socialt ansvar. Men
det er enkelt at lave en lov, der tildeler en vis kompensation til dem, der af
den ene eller anden grund ikke bæres oppe af et socialt netværk. Det var det,
man i gamle dage kaldte fattighjælp, og som Steffen Hahnemann kalder en lov om
administration af sociale omkostninger. Ordet "omkostninger"
indicerer, at det sociale er en biting i forhold til noget andet - aktuelt i
forhold til den økonomisk vækst. Velfærdsamfundet er ikke indrettet primært
med henblik på at støtte de svage, men med henblik på at få fremmet den
økonomiske vækst uden for meget uro på bagsædet. Det
primære mål er at optimere produktionen. Og velfærdsforanstaltningerne er
afpasset herefter. De
sociale omsorgsopgaver er sat i system, så de mindst muligt belaster
produktionen, og de, der ikke kan følge med, får en passende kompensation, så de
kan puttes af vejen, uden at det giver for megen uro. I
den måde, vi har indrettet velfærdssamfundet på, ligger en klar prioritering af
værdier. Optimering
af materielle goder prioriteres højere end optimering af de menneskelige
relationer. Tilskud
til daginstitutionspasning er en god illustration heraf. Når
samfundet yder en klækkelig belønning til dem, der går ud og arbejder og lader
børnene blive passet i institution, så har samfundet meldt ud, at det er bedre
at være med til at øge produktionen end selv at tage sig af sine børn. Gratisprincippet
og det moralske ansvar Når
samfundet vælger at stille nogle goder gratis til rådighed for borgerne, må
samfundet have foretaget en vurdering af, hvad der er godt, og som derfor skal
være gratis, og hvad der er mindre godt, og som folk derfor selv må betale for. Et
godt eksempel herpå er den debat, Folketinget for et par år siden havde om
hjælp mod barnløshed. Når
man vedtager, at sundhedsvæsenet skal kunne tilbyde gratis hjælp mod
barnløshed, lægger man et moralsk ansvar fra det enkelte menneske og over til
"systemet". Nu
er det "systemet", der skal træffe afgørelse om, hvem der er værdige
til at få børn. Kan
lesbiske være forældre? Kan enlige? Kan kvinder over 45 år? Og hvor gammel bør
manden være? Skal der ikke være en nedre aldersgrænse? hvor mange børn, skal det
enkelte par have lov til at få? Skal man kunne vælge køn? Alt
dette kunne man have undgået, hvis man – hvad jeg synes havde været naturligt –
havde ladet området styres af brugerbetaling. Hvorfor
skulle et par - eller en enlig ikke kunne vælge at bruge penge på at få et barn
i stedet for en ny bil. Der
er ikke noget, der er gratis. Politikerne
elsker at føre sig frem på, at nu vil de gøre noget for nogle. F.eks. for
børnene og for de ældre. Det ligger ligesom i luften, at hvis politikerne ikke
gør noget for disse grupper, så er der ingen, der gør det. Man forudsætter, at
befolkningen er komplet uansvarlig. Men
politikerne kan ikke gøre noget for borgerne uden at kradse penge ind til det
hos borgerne. Så på en måde er et udsagn som "at vi i parti x vil gøre
noget for børnefamilierne og de gamle" blot en underkendelse af borgernes
evne til selv at afgøre, hvad de bør gøre. Det er en underkendelse af evnen til
at handle myndigt. Man taler om en større individuel frihed i det moderne
samfund. Den
frihed består i en frihed fra at tage ansvar for vore nære og frihed fra at
have moralske skrupler i den anledning. Vi behøver ikke i det daglige kere os
om vore børn og gamle. Det tager samfundet sig af. Friheden
består i, at vi - når samfundet har taget sit til omsorgsbehov m.m. - frit kan
vælge at bruge den resterende del af vore penge til biler, bajere eller til at
rejse ud cg se verden for. |
Der
er for mig noget ynkværdig ved at høre middelklassedanskere protestere over
nedskæringer i daginstitutioner, over at skolen ikke opdrager vores børn godt
nok og over, at det offentlige ikke tager sig godt af deres gamle forældre. Sådanne
krav kan umiddelbart synes rimelige nok. Det er nogle helt fundamentale
menneskelige værdier, som der stilles krav om, bliver tilgodeset. Men
netop derfor, må det give stof til eftertanke, at vi har fralagt os det personlige
ansvar for disse væsentlige områder. Der
vil altid være et reelt valg mellem medmenneskelighed og flere materielle
goder, og forudsætningen for det myndige menneske er, at ansvaret for dette
valg ligger hos den enkelte borger. Til
gavn for de svage? Ethvert
forsigtigt forslag om at flytte noget af det medmenneskelige ansvar fra det
offentlige til borgerne imødegås straks med det argument, at middelklassen nok
skal kunne klare sig men det vil gå ud over de svage. Det
sikrer samme niveau for rig som for fattig. Hvis
det var sådan, var der et forsonende træk ved velfærdsmodellen. Men er det
sådan? For
mig at se har velfærdssamfundet på mange måder udviklet sig til et
ta-selv-bord, hvor dem, der kan formulere sig, kan gennemskue reglerne og har
forbindelserne i orden, bliver vinderne. Og
det har bl.a. noget at gøre med, at man har en klasse af mennesker, som lever
af at sælge velfærdsgoder De
ansatte i det offentlige system har deres karriere at pleje. De har brug for at
se resultater, Der giver prestige eller blot almindelig tilfredshed i jobbet.
Og det giver ikke mange resultater at bruge megen tid på de svage. Tager
man i den offentlige indsats fat i den svage del af klientellet, er
resultaterne beskedne. Alternativer
til den danske velfærdskonstruktion. Til
sidst lidt om, hvad man kunne sætte i stedet for velfærdssystemet i sin
nuværende form, og som kunne give bedre muligheder for, at borgerne kan handle
myndigt. Borgerløn Der
har i De Grønne i flere år været en debat om perspektivet i en skattefri
borgerløn til alle, finansieret over en ensartet skat eller miljøafgifter. Det
er en enkel neutral omfordelingsmodel, der har mange gode egenskaber (svarer i
princippet til børnecheckens virkning). Der er ingen grund til at forarges
over, at den også gives til rige. For de vil betale meget mere til ordningen,
end de får tilbage. Den
stiller os frit i forhold til at vælge, hvordan vi vil prioritere vort liv. Den
er ikke, som der påstås, passiviserende - i hvert til fald ikke i sammenligning
med de overførselsindkomster, vi har i dag. For
borgerlønnen er uafhængig af indkomst. D.v.s. at i
modsætning til arbejdsløshedsunderstøttelse, bistandshjælp m.m. ikke nedsættes,
når man tjener penge. Og der er intet, der forhindrer at man stadig kan give beskæftigelsesfremmende
og aktiverende tilbud til folk, selv om de får borgerløn. Men
borgerlønnen har to svagheder. Den
ene er, at den som velfærdssystemet i øvrigt, er afhængig af, at det
multinationale industrikompleks kan finansiere den. Den
anden svaghed er frygten for, at borgerlønnen vil blive en for stor succes. Umiddelbart
kan man konstruere en overgang til borgerløn, der ikke rykker noget særligt ved
indkomstfordelingen i samfundet. Så egentlig kunne alle fortsætte som hidtil. Men
frygten vil være, at for mange finder ud af, at de har det udmærket med en materielt
fattigere, men mere selvstændig tilværelse. Lokalsamfundsmodellen
Et
mere realistisk alternativ til den nuværende velfærdsmodel, tror jeg, vil være
en reel decentralisering. Man
kunne starte med at lægge ansvaret for den sociale (og anden offentlig) service
ud til små lokale enheder og samtidig give aktiveringsforanstaltningerne
en drejning, så de i højere grad målrettes mod at styrke de lokale ressourcer. Men
som med borgerløn vil det også her være et problem, at der skal penge udefra
til at finansiere udvik1ing af det lokale sociale netværk. Derfor
kommer man ikke uden om også at se på produktionen. Man
må sikre muligheder for, at en lokal produktion til lokale formål kan udvikle
sig. Hvordan
gør man det? Man
kunne f.eks. fritage den produktion, der fremstilles og forbruges lokalt, for
statsskat. En
anden ting man kunne tage fat i, er de mange regler fra veterinærmyndighederne m. fl. De
fleste af disse regler er lavet for at give forbrugerne den sikkerhed, som de
ikke selv kan opnå for varer, der kommer langvejs fra, og er produceret under
for dem ukendte forhold Men
disse regler har den kedelige bivirkning, at de ofte umuliggør lokal produktion
i små virksomheder, fordi de kræver meget kapital og ekspertise at opfylde
reglerne. Og reglerne har ikke samme relevans, når varerne ikke skal
eksporteres til fjerne områder, men forbruges lokalt, hvor man har bedre
mulighed for at følge med i, hvorledes produktionen foregår. Det
afgørende for udvikling af bedre rammer for det myndige menneske er, at vi får
genskabt samfund, hvor produktion, forbrug, kultur og sociale forhold hænger
sammen. En
bevægelse herimod er det eneste, jeg kan få øje på som modtræk mod en fortsat
global liberalisering, der vil udstøde stadig større grupper. Den
nuværende velfærdsmodel vil ikke kunne udbygges i takt med en stigende
globalisering, fordi den solidaritetsfølelse, som betinger, at man føler og
handler ud fra et socialt ansvar i forhold til hinanden – som betinger at
borgerne kan optræde som myndige mennesker – forudsætter en vis grad af overskuelighed. Og
den grad af overskuelighed, som er nødvendig for, at velfærdsmodellen kan have
tilstrækkelig opbakning i befolkningen, har vi – så vidt jeg kan se – allerede
overskredet i den danske velfærdsmodel. |