DIALOGEN
DER UDEBLEV
Af
Jens Wamsler, Grøn fundamentalist
Grøn forandring - fra oven eller fra neden?
Kan det grønne samfund skabes ved fra oven at vedtage de nødvendige
politiske indgreb, eller skal det vokse op nedefra?
Man kunne også stille spørgsmålet på en anden måde:
Kan industrisamfundets kultur tilpasses de grønne mål, eller er
der brug for at udvikle en hel ny grøn kultur?
Svaret på disse spørgsmål er af central betydning for, hvilken
politisk linje De Grønne skal følge.
Er målet at tilpasse industrisamfundet til de grønne krav, må vor
politik være at få vedtaget en række reguleringer, der tvinger befolkningen ind
i en grøn livsform.
Er målet at udvikle en helt ny grøn kultur, må politikken være
mere passiv. I så fald vil det væsentlige ikke være at få vedtaget direktiver,
der er tilpasset vore mål. Det væsentlige vil så være at få tilpasset regelsættet,
således at der skabes muligheder for, at en folkelig grøn bevægelse kan vokse
sig stærk nedefra.
Jeg har i den senere tid ikke lagt skjul på, at det er min
opfattelse, at vi skal arbejde for, at en grøn kultur kan vokse op fra neden og
med tiden udkonkurrere industrikulturen.
Der er flere grunde hertil.
Fire gode grunde til at lade græsset gro:
* For det første mener jeg ikke, at miljøproblemernes årsag kan
reduceres til, at industrisamfundet tager for lidt hensyn til miljøet. Jeg
mener, at det er en uundgåelig konsekvens af industrisamfundets struktur, at
der opstår miljøproblemer.
På samme måde som det er en uundgåelig konsekvens af industrisamfundets
struktur, at der opstår problemer med beskæftigelsen, de sociale netværk, hele
sundhedsområdet og meget andet. Industrisamfundet hylder det princip, at det
enkelte individ skal have frihed til at dyrke sit forbrug af materielle goder,
serviceydelser og kulturelle tilbud ved at overlade ansvaret for miljøet, de sociale
forpligtelser og andre omkostninger ved den individuelle livsførelse til
"samfundet".
Et opgør med denne skubben alt ansvar fra sig og over til det
offentlige, mener jeg må være et væsentligt led i De Grønnes politik. Vi skal
ikke kun modarbejde den kapitalistiske produktionsmåde. Vi skal også modarbejde
den institutionaliserede offentlige sektor, som for at gøre os til god
arbejdskraft og gode forbrugere i det kapitalistiske samfund fratager os
ethvert ansvar i miljømæssige og sociale forhold.
* For det andet mener jeg ikke, at vi kan få et grønt samfund,
hvis vi ikke har befolkningen med os. Hvorfor er vi så bange for at lægge
ansvar ud til befolkningen? Hvis et flertal i befolkningen ikke tænker grønt,
vil den alligevel ikke give os mandat til at gøre noget som helst. Kun ved at
delegere ansvar ud i stedet for at gennemtvinge forandringer kan man opnå det
primære for, at en grøn omstilling kan lykkes, nemlig befolkningens engagement.
Ved at gå den modsatte vej får man, hvad jeg vil betegne som
"Krudt-Peter-effekten", d.v.s. at
befolkningen vender sig mod miljøpolitikken - ikke fordi, den ikke bekymrer sig
om miljøet - men fordi den ikke kan forbinde diktater fra oven med noget, der
har med hverdagen at gøre.
* For tredje vil vi i De Grønne ikke adskille os væsentligt fra de
traditionelle partier, hvis vi blot står for flere grønne indgreb fra oven og
ikke kan samle os om at være en modbevægelse til industrisamfundet i alle dets
afskygninger.
I så fald vil de, der kritiserer os for at være et
enkeltsagsparti, der ikke er behov for, få ret.
Der er i forvejen mange partier, der - med større faglig baggrund
end os - konkurrerer om flest mulige grønne indgreb uden fundamentalt at ville
ændre på industrisamfundets struktur. Nogle vil hævde, at yi
trods alt har EU-modstanden som varemærke. Jeg vil hertil svare, at hvis vi vil
bruge overordnede indgreb som vort væsentligste værktøj, burde vi gå ind for EU.
For så kan vi arbejde for indgreb på et højere niveau. Det var en erkendelse af
denne naturlige konsekvens af den socialistiske reguleringstankegang, der fik
SF til at skifte hest og anbefale et ja til Maastrichttraktaten.
* For det fjerde bliver der for mig ikke meget kød på det grønne
alternativ, hvis det reduceres til et spørgsmål om i lovgivningen at indarbejde
forbud, påbud og hensigtserklæringer om, hvordan vi mener, folk skal opføre
sig. I så fald vil vi blot bidrage til det, der fremkalder politikerlede i
befolkningen. Store armbevægelser, fine ord, men ingen praktiske resultater, fordi
man ikke kan ændre folks livsstil med et stykke papir.
Den grønne stil må være i alle forhold at bygge på det enkle, det
nære og det overskuelige som fundamentet for menneskets tilværelse. Det giver
perspektiv. Men det lægger ikke op til, at vi gå ud til befolkningen med
slagkraftige løfter om hurtige forandringer i samfundet. Vi kan blot love at ville
vende udviklingen med midler som miljøafgifter, forbud mod gift i naturen,
borgerløn, deregulering
og decentralisering.
Mit sololøb
På baggrund af min opfattelse af, at grøn politik skal være en
modbevægelse til industrisamfundet, som skal vokse op nedefra, har jeg gennem
nogen tid i debatindlæg, læserbreve m.v. argumenteret for, hvad nogle vil kalde
en liberal politik. Det er den måske også. Ikke den samme politik, som visse
borgerlige partier kalder liberal, men som blot er en politik, der støtter
kapitalens frigørelse fra statsmagten. Min "liberalisme" er en
politik, der skal frigøre mennesket fra såvel kapitalen som den statsmagt, der
er opbygget på kapitalens præmisser, og som jeg i mange forhold ser som en
ligeså stor barriere for, at en grøn kultur kan vokse sig stærk nedefra, som
kapitalmagten.
Jeg har i denne forbindelse peget på betydningen af, at der lægges
mere vægt på, at det enkelte menneske selv kan tage et ansvar, fremfor at
ansvaret overlades til det statsapparat, hvis virke uundgåeligt i al for høj
grad vil være underlagt den herskende elites interesser. Dette synspunkt ligger
blandt andet til grund for mit indlæg i Information om deregulering, som er
gengivet i Grøn Debat 7/1995.
Jeg vil gerne her understrege, at jeg ikke er superliberalist i
den forstand, at jeg ikke mener, der skal være reguleringer overhovedet, eller
at jeg ikke mener, man kan handle kollektivt overhovedet. Jeg mener blot, at
de, der i den offentlige debat taler miljøets sag, har alt for stor tiltro til
reguleringsredskabet og alt for lidt tillid til, at man kan opnå resultater ved
at overlade mere ansvar til den enkelte.
Jeg mener, det er helt afgørende, hvis De Grønne skal have en
eksistensberettigelse, at vi markedsfører os som et parti, der sætter
sagsmålstegn - ikke blot ved det kapitalistiske samfunds skadevirkninger på miljøet
- men også ved dette samfunds omklamring og umyndiggørelse af det enkelte
menneske.
Som et parti, der blot vil sætte et lidt mere grønt præg på industrisamfundets
hverdag, er vi uinteressante.
Andre må repræsentere De Grønne
Reaktionen fra andre grønne på mine diverse indlæg - især på mit
seneste indlæg i Information - har givet mig det indtryk, at jeg i min
tankegang er ved at fjerne mig mere og mere fra flertallet af
de aktive grønne. Den dialog, som jeg har forsøgt at lægge op til,
er stort set udeblevet - i hvert til fald inden for De Grønne.
Her er hovedsynspunktet åbenbart fortsat, at statsmagten skal
banke befolkningen på plads.
I konsekvens heraf, føler jeg ikke, jeg kan fortsætte med at
markedsføre mine synspunkter som de Grønnes synspunkter.
Jeg har derfor nu frasagt mig mit hverv som pressesekretær og vil
i nogen tid holde en lav profil i forhold fil De Grønne.
Så vil der måske være bedre muligheder for, at andre kan komme på
banen med deres synspunkter.