Folkeskole
eller folkets skole?
Af
Jens Wamsler
Hvorfor
sender vi vores børn i skole?
For
at de skal lære noget, vil de fleste umiddelbart svare - og det ville jeg også indtil
for nylig.
Men
nu, da min datter nærmer sig skolestarten, og jeg er begyndt at tænke nærmere
over det, kan jeg godt se, at det ikke er hele sandheden.
Den
væsentlig grund til, at vi sender vore børn i skole, er, at det forventer samfundet
af os. Så er de lidt af vejen, så vi bedre kan passe vort arbejde og vore andre
daglige gøremål, og samtidig kan samfundet sikre sig, at børnene stifter bekendtskab
med de normer, der er gældende i samfundet.
Vi
sender altså børnene i skole for samfundets og for vor egen skyld. For at samfundet
kan fungere på de præmisser, som vi har indrettet det på. Men ikke
primært
for børnenes skyld. Det er blot vores bekvemme indbildning, at det skulle forholde
sig sådan.
Lærer
børnene da ikke noget i skolen?
Joh
- de lærer meget. Børn lærer noget uanset, hvor de er.
I
skolen lærer de disciplin, at omgås andre voksne og børn og meget andet. Det kan
de ikke lære ved at gå hjemme. Så som samfundet er indrettet, skal vi
naturligvis
sende vore børn i skole. De fleste af os har ikke noget fornuftigt alternativ
hertil.
Det
er derfor ikke skolen som sådan, jeg her vil argumentere imod. Det, jeg vil argumentere
imod, er den primitive opfattelse af, at børnenes indlæring er et produkt af,
hvor mange facts, de får banket ind i hovedet i skolen.
Tag
f.eks. den aktuelle debat om, i hvilken alder danske skolebørn kan læse på
samme niveau som børn i andre lande. Her anvendes samme målestok, som når
man
fremstiller industriprodukter. Man måler input og output. Man antager, at børnenes
læsefærdigheder er en funktion af, hvor mange dansktimer de får, og hvilken
uddannelse dansklærerne har. Indlæringsprocessen reduceres til noget, der kan
"måles og vejes".
Dette
er en urimelig forenkling. Man overser herved de vigtigste forudsætninger for
en god indlæring: At børnene har det godt, og at de er motiverede for at lære.
Det, der sker i frikvartererne, i hjemmene og i børnenes hverdag i øvrigt, har
langt større betydning for indlæringen end det, der sker i de skoletimer, hvor
de tørre facts indterpes. Hvem husker ikke fra sin egen skoletid, hvordan man i
sådanne timer lod "tankerne flyve" og mentalt befandt sig et helt
andet sted end i klasselokalet.
Al
teori og forskning omkring indlæring peger i samme retning: Det, der med et
amerikansk slogan udtrykkes ved "Learning by doing".
Man lærer bedst ved
at
opleve og udforske tingene og ikke ved at få indterpet tørre facts. Som Jocobvits sagde for flere hundrede år siden: "At mennesker
kan lære, er en ubestridelig kendsgerning. At mennesker kan lære fra sig, er en
interessant hypotese, som endnu savner bevis".
-
så vidt jeg
Denne
hypotese savner – så vidt jeg kan se - stadig at blive verificeret.
Lad
mig vende tilbage til, hvad jeg indledte denne artikel med: Den primære årsag
til, at vi sender vore børn i skole, er ikke, at de skal lære noget, men at vi
kan få fred til at passe vort arbejde. For mig er der ingen tvivl om, at det
ideelle ville være, at børn lærte ved at følge med i deres forældres dagligdag.
Men det forudsætter, at vi som forældre har en fornuftig varieret dagligdag. I
det moderne samfund har vi specialiseret os så meget, at dette ikke er
tilfældet. Det er f.eks. begrænset, hvad min datter kan lære ved at følge mig
på mit daglige arbejde i Socialministeriet. Jeg tror, de
fleste
andre forældre har et lignende problem. Derfor er vi nødt til at sende vore
børn i skole. Vi kan ikke tilbyde dem det ideelle alternativ, som er at følge
os.
Men
det mindste, vi kan gøre for vore børn, er vel at tilbyde dem det næstbedste alternativ.
D.v.s. en skole, hvor de er aktivt deltagende i stedet
for passivt modtagende.
For
at realisere dette, kan jeg ikke se andet end, at vi er nødt til at bryde radikalt
med den vante opfattelse af, hvordan en skoles kvalitet måles. Den
skal
ikke måles på, hvor mange facts, børnene får indterpet, men på, om børnene er
motiveret for det, de beskæftiger sig med i skolen, og på, om de kan lide at gå
i skole. At børnene skal have det godt i skolen betyder ikke, at de ikke skal
lære noget. Det er ikke en skole uden disciplin og mål, der er brug for. Tværtimod.
Børn har det ikke godt, hvis de ikke lærer noget. Men hvis ikke børnenes
motivation og nysgerrighed er drivkraften, lærer de højst det, der er nødvendigt
for at kunne besvare spørgsmål til eksaminerne.
En
god skole forudsætter, at indlæring af færdighederne - i stedet for at ske ved terperi
- tager udgangspunkt i konkrete projekter og børnenes oplevelser herved.
En
god skole forudsætter lærere, der arbejder ud fra den enkelte elevs individuelle
stade og ikke ud fra en "statistisk gennemsnits” elevs stade.
Men
en god skole forudsætter først og fremmest forældre, der erkender, at de ikke
kan fralægge sig ansvaret for deres børns udvikling den dag, de afleverer dem ved
skoleporten.
En
god skole kræver altså forældrenes aktive medvirken.
Kan
den danske folkeskole leve op hertil?
Næppe
som den er opbygget i dag.
Trods
mange rosværdige forsøg på øget forældreindflydelse, synes samfundet ikke
indstillet på at overgive den væsentligste del af kontrollen med, hvad
der
sker i folkeskolen, til forældrene - og mange forældre synes heller ikke indstillet
på at tage det ansvar, der følger med mere indflydelse.
Forældrenes
engagement er imidlertid en uundgåelig nødvendighed for at skabe en god skole.
I
et sundt demokratisk samfund, er det uheldigt, hvis der dannes eliteskoler ved siden
af folkeskolen. Målet må derfor være, at folkeskolen bliver til folkets skole i
stedet for som nu at være samfundets skole. Men for at nå dette mål, kan jeg ikke
se andet end, at de forældre, som vil vedkende sig det fulde ansvar for deres børns
udvikling, må gå foran og danne friskoler, hvor børnene er aktivt deltagende i stedet
for passivt modtagende. Så tror jeg, andre vil følge med, og folkeskolen vil
med tiden kunne blive til folkets skole, d.v.s. en
skole, der tager udgangspunkt i, at børnenes opdragelse er forældrenes ansvar
og ikke samfundets ansvar.