Fremskridtets ideologi - eller mangel på samme?
Af
Jens Wamsler
På baggrund af diverse avisartikler i foråret var jeg ikke i tvivl
om, at min sommerferielæsning i år måtte være "Myten om fremskridtet"
(l), som skulle være den finske filosof Georg Henrik von Wrights opgør med
vækstsamfundet ud fra et fagfilosofisk synspunkt.
Bogen består af en samling af essays fra de senere år, hvoraf de
fleste med forskellige indfaldsvinkler giver filosofiske analyser af grundlaget
for vækstsamfundet.
Græsk filosofi og kristen dogmatik
En af de hovedproblemstillinger, bogen behandler, er
modsætningsforholdet i den vestlige kultur mellem den rationelle græske
filosofi, hvor mennesket er altings målestok, og middelalderens kristne filosofi,
hvor "Ordet" er altings målestok.
Oplysningstidens konflikt mellem disse to filosofier endte med et historisk
kompromis, hvor kirken måtte afstå fra sin autoritet i "rationelle"
spørgsmål, mod at videnskaben afstod fra værdidomme og lod kirken om at afgøre,
hvad der var godt og ondt. Denne adskillelse mellem "er" og "bør",
som herved opstod, eksisterede hverken i den traditionelle græske eller i den
dogmatiske kristne filosofi. Den græske filosofis udgangspunkt var naturens
orden, hvor balancen styres ved at hybris hævnes af nemesis. De gamle kristne
samfund sikrede balancen ved at gøre viden til en forbuden frugt. Det var på
dette grundlag bibelen kunne opfordre menneskene til at beherske jorden og underlægge
sig den.
Da Kirken frigav frugterne fra kundskabens træ, afgav den til
videnskaben - uden at sætte grænser - sin autoritet i spørgsmålet om, hvad
sandheden er. Hermed var grundlaget lagt for det værdivakuum, som er kilden til
den forvirring og usikkerhed, der præger nutidens kulturelle atmosfære. Von Wrigths kommentar hertil er et citat fra troldmandens
lærling:
"Herre, nøden er stor, de ånder, jeg manede frem, kan jeg nu
ikke slippe fri for".
Teknokrati og demokrati
Et andet modsætningsforhold, bogen behandler, er forholdet mellem
begreberne teknokrati og demokrati, som begge har rødder i fremskridtstanken.
Teknokratiet er et resultat af menneskets frigørelse som erkendelsessøgende
subjekt fra Ordets autoritet. Myten er, at fremskridt i viden og teknologi
fører til samfundsmæssige fremskridt i form af øget menneskelig behovstilfredsstillelse,
trivsel og tryghed.
Demokratiet er resultat af menneskets frigørelse fra religionens
formynderskab som handlende væsen. Fremskridtsmyten er her, at alle
samfundsmedlemmer skal have lige ret til at arbejde på at skabe og opretholde
en samfundsorden, der skal gælde for alle.
Demokratiet er sædvanligvis organiseret i nationalstater eller på
lavere niveau, medens teknokratiet har en indbygget drift mod at blive
verdensomspændende. Dette er grundlag for modsætningsforholdet. Det politiske
system bliver stillet over for realiteter, hvis tilblivelse det har haft liden
eller ingen del i, og der skabes en tillidskløft mellem folket og dets valgte repræsentanter.
For at skræve over kløften synes det politiske system at tendere mod at blive
grænseoverskridende, jævnfør dannelsen af EU. Realiteten er imidlertid, at
begrundelsen for EU er økonomisk og ikke politisk. Målet har været at nedbryde
grænser for teknokratiets udbredelse. Men teknosystemet har brug for demokratiet
som en facade for sin magtudøvelse.
Internationalisering og privatisering
Von Wrigth kommer med udgangspunkt i foranstående
problemstilling også ind på begreberne internationalisering og privatisering.
Han hævder, at brugen af ordet internationalisering er vildledende. Der er ikke
tale om fænomener, hvor nationalstaterne er de agerende, men om begivenheder,
der udspiller sig hen over hovedet på nationalstaterne, styret af det autonome
teknokratiske system.
Teknokratiet kræver standardisering. Det kunne være spiren til en
global kultur. I første omgang er virkningen imidlertid, at de traditionelle
kulturmønstre bryder sammen, og den nationale identitetsfølelse sygner hen,
hvilket for det enkelte individ opleves som et værdimæssigt tomrum.
Konsekvensen er opløsning af moral og medmenneskelig solidaritet. Privatisering
ser von Wright som en naturlig følge af det ændrede styrkeforhold mellem
teknosystemet og det politiske system. Kenneth Galbraiths
har peget på, at dannelsen af velfærdssamfundet reddede den kapitalistiske og
industrielle produktionsform fra den krise og endelige undergang, som Marx
havde forudsagt. Hvordan vil det gå, hvis udviklingen - som von Wrigth anser for sandsynligt - i stadig højere grad vil
blive
styret af et autonomt teknosystem? Hvordan kan et sådant system
f.eks. forholde sig til de grænser, naturen sætter?
Andre emner
I de udvalgte essays kommer von Wrigth omkring
flere andre problemstillinger, som f.eks. Wittgensteins arbejde med at påvise,
at religionens metafysik i middelalderens sprog er afløst af en videnskabernes
metafysik i det moderne sprog. Et andet essay omhandler Golfkrigen. Kan den
halve løsning i denne krig, hvor man smed Saddam Hussein ud af Kuwait, men lod
ham beholde Irak, have noget at gøre med, at "videnskabernes og industriens
verdensorden" er bedst tjent med, at der fortsat hersker en tilstand af
undertrykkelse og indbyrdes splittelse i Mellemøsten?
Også den økologiske krise tages under behandling - dog uden at der
bidrages med synsvinkler, der ikke allerede er kendte.
Von Wright anviser ikke løsninger, men slutter af med et essay,
han kalder "En provokatorisk pessimisme”, hvori han påpeger, at hans
pessimistiske syn er et bedre grundlag for at handle end den "afmægtige
optimisme”, regeringerne i dag er sunket ned i.
Afslutning
Efter at have læst bogen sad jeg tilbage med en fornemmelse af
noget ufuldendt. Det totale "hudfletning" af det moderne samfunds
mangel på en sammenhængende ideologi, som jeg havde forventet, bogen ville give
- og som den da også i visse passager lægger op til - bliver ikke rigtig til
mere end en relativ mild skepsis.
Det vil imidlertid ikke være rimeligt at bebrejde von Wright, at
jeg havde andre forventninger til hans bog end dens faktiske indhold. Von
Wright er en traditionel "aristokratisk" filosof. Hans stil er den forsigtige
kritiske, hvor man hellere stiller spørgsmål end drager konklusioner. Der er
ikke antydninger af noget, som kan minde om en moderne journalistisk,
provokatorisk indfaldsvinkel til problemstillingerne.
Efter anden gennemlæsning af bogen er jeg tilbøjelig til at mene,
at netop den forsigtige stil er bogens styrke. Den sikrer, at der ikke drages
konklusioner, som ikke er holdbare, samtidig med at den giver nogle
begrebsmæssige afklaringer, der kan arbejdes videre med. Hertil kommer, at von Wrigth skriver i et præcist og smukt sprog, og at teksterne
bygger på en solid filosofisk og historisk indsigt.
(l) Georg Henrik von Wright: Myten om Fremskridtet, Tanker 1987-92
med en intellektuel selvbiografi.