Børns
læsefærdighed er forældrenes ansvar
På
en nyligt offentli1gjort international hitliste over børns læsefærdigheder i de
første skoleår, er Danmark relativt dårligt placeret. Det har givet anledning
til megen debat. Og som sædvanligt i den slags situationcr
rejses der krav om flere penge, bedre normeringer og mere uddannelse til de offentlige
instanser, som vi har overdraget ansvaret for vore børns opvækst.
Når
sådanne krav fremsættes, skulle man tro, at de lande, hvis børn har bedre læsefærdigheder
end de danske, bruger flere offentlige ressourcer på børns opvækst. Dette er
imidlertid næppe tilfældet. For medens Danmark internationalt ligger lavt, når
det gælder børns læsefærdighed, ligger vi i topper når det gælder børn, der
passes uden for hjemmet. 77 pct. af de 3-6 årige
danske børn passes uden for hjemmet. I Finland og Sverige, der ligger
betydeligt bedre end Danmark, når det gælder børns læsefærdigheder, passes hhv.
63 og 51 pct. af de 3-6 årige uden for hjemmet.
Med
al respekt for daginstitutionerne kan de ikke erstatte den værdi, der ligger i,
at et barn døgnet rundt kan henvende sig til en af sine forældre, når det
ønsker at vide noget. Indlæringen kan så ske efter det "just in üme"-pricip, der er blevet
så populært i moderne managementteorier.
Så
måske skulle vi i stedet for at interessere os for yderligere efteruddannelse
af lærere og pædagoger interessere os for, hvordan vi kan skaffe forældrene mere
tid sammen med deres børn.
Vil
det sige, at kvinderne skal hjem til kødgryderne igen?
Lad
mig hertil sige, at ligestilling for mig er ok. Men debatten om, hvordan faderen
og moderen skal dele opgaverne i og uden for hjemmet mellem sig, bør de tage, efter
at opgaverne er fastlagt på en sådan måde, at barnets tarv tilgodeses.
Institutionsløsningen er ikke en nødvendig forudsætning for ligestilling. Den
er blot en måde, hvorpå mændene har kunnet undgå at påtage sig noget af det
ansvar, som kvinderne vil dele med dem. Og så giver det i øvrigt mulighed for,
at familien kan tjene flere penge, så de kan betale mere i skat til, at institutionerne
og skolerne kan kompensere for de forsømmelser, der sker under barnets opvækst.
Mon
ikke det i længden ville blive billigere for samfundet, bedre for børnene og
mere tilfredsstillende for forældrene, hvis vi vedkendte os, at institutionelle
løsninger aldrig fuldt ud vil kunne erstatte værdien af, at forældre selv
påtager sig at opdrage deres børn.
Jens Wamsler
Pressesekretær
for De Grønne
Sendt til
Politiken (GD 9/96)