En liberal venstrefløj?
Af Jens Wamsler
Ejvind Larsen har i SALT 1/95 lagt op til en revision af
venstrefløjens grundlag.
Han finder, at socialismen - som kapitalismen - er uforenelig med
den respekt for naturen, som man ikke længere kan se bort fra.
Ejvind Larsens indlæg har givet en række reaktioner i SALT 2/95.
Bl.a. fra Lars K. Christensen, der hævder, at de grønne også må være røde. En
konklusion
han når frem til ved at udskille menneskets natur fra naturen i
øvrigt. Denne sondring er nødvendig for at holde fast i den socialistiske
logik, hvorefter menneskets lykke gøres til samfundets ansvar i stedet for at
være et personligt anliggende. Og i denne sondring ligger vanskeligheden ved at
få en dialog i gang mellem grønne og inkarnerede socialister. De grønne
politiske strømninger handler om andet og mere end grønne træer og blå søer. De
handler også om en forståelse for, at alle mennesker fødes, får børn, ældes og
dør, og om at mennesket formes gennem medgang og modgang.
Liv kan ikke reduceres til en tilværelse uden sorg og had uden
samtidig at blive reduceret til en tilværelse uden glæde og kærlighed.
Disse betragtninger kan synes banale. Men de er nødvendige at hive
frem, når man ser på, hvad socialisterne har interesseret sig for, efter at den
materielle nød i vor del af verdenen i praksis er afskaffet. Medens
kapitalisterne tilbyder folket biler, charterrejser, virtual reality og
lykkepiller, tilbyder socialisterne - udover penge - socialrådgivere, psykologer,
pædagoger og andre eksperter, der kan sikre en sorgløs tilværelse uden selvstændig
stillingtagen og engagement i noget som helst. Tilbage sidder folket og sukker
efter et samfund, som de selv er en aktiv del af.
De røde og de grønne kan blive enige om, at kapitalismen skal
bekæmpes. Vanskelighederne ved at forene rød og grøn politik ligger i, at grøn
politik vil
begrænse statsmagten rolle som storebror og "store mor",
medens det synes umuligt at formulere en rød politik uden formynderi.
"De røde" sætter lighedstegn mellem fri markedsøkonomi
og kapitalisme. De må derfor bekæmpe kapitalismen ved at bekæmpe friheden - og
herved bliver en
stærk centralmagt på et eller andet plan (regionalt, statsligt
eller internationalt) den uundgåelige konsekvens.
De Grønne tror på, at mennesker, der kan vælge frit, vil handle
økologisk og socialt ansvarligt fremfor at vælge kapitalismens velsignelser.
Uden denne tro kan man ikke arbejde for, at en demokratisk baseret politik kan inddæmme
kapitalismen.
Grøn politik fokuserer på de begrænsninger, som kapitalismen -
støttet af statsmagten - lægger på det frie valg. Målet er bl.a., at en fri
markedsøkonomi
skal kunne udfolde sig uden, at et fåtal af kapitalister sætter
sig på markedet.
For de røde er liberalisme et uartigt ord. Derfor har de politiske
bevægelser, der kalder sig liberale - men hvis liberale horisont alene er en frigørelse
fra statsmagten og ikke en frigørelse fra kapitalmagten - helt ufortjent scoret
gevinsten af den drøm om frihed, der er en naturlig reaktion på
industrisamfundets omklamring. Se blot på partiet Venstres fremgang herhjemme.
Mit mål med dette indlæg er ikke at agitere specielt for De
Grønnes politik, men at agitere for, at venstrefløjen må have gjort op med
nogle grundliggende vildfarelser, hvis den skal have nogen chance for på ny at
komme i offensiven.
Den må indse, at samfundsforandringer nedefra er en umulighed uden
en fri markedsøkonomi, og den må indse, at den lovpriste danske velfærdsmodel
er en
væsentlig barriere mod at skabe et balanceret og menneskeværdigt
samfund.
Venstrefløjens
kapitulation
Venstrefløjens strategi er fortsat den, som socialisterne i vesten
valgte, da de kapitulerede overfor kapitalismen og besluttede blot at få det
bedst mulige ud af det kapitalistiske system.
Strategien blev da at køre på frihjul. En stiltiende accept af, at
det kapitalistiske system skulle levere det produkt, der blev stillet krav til,
samtidig med at man principielt lagde afstand til dette system, således at man
kunne hævde, at alt, hvad der gik galt, var "samfundets skyld". Befolkningen
var hermed passiviseret og kunne bekvemt lægge sig på sofaen, nyde den
materielle overflod og vente på, at "samfundet" fik løst sine problemer.
Socialdemokraterne indså tidligt, at velfærdssamfundets
eksistensgrundlag er kapitalismen, og accepterede en konsensuspolitik. Men
partierne længere til venstre er blevet ved med at prøve at presse kapitalismen
ud over dens bristepunkt. Det kan selvfølgelig være en rigtig strategi, hvis
målet er det totale sammenbrud. Men hvad skal man bruge det til, hvis der ikke
er et fundament, hvorpå man kan bygge noget nyt? Vil et ekstremistisk højre så
ikke blive den sandsynlige sejrherre?
Frie markedskræfter er neutrale
Socialisterne påstand er, at de frie markedskræfter er kolde og
kyniske. "Det er kun pengene, der tæller", "Ingen menneskelige
hensyn". Herved retter socialisterne skytset mod budbringeren i stedet for
mod afsenderen.
De frie markedskræfter er i sig selv værdineutrale. Deres
resultater beror på værdinormer og sociale relationer i de samfund, de virker
i. I et samfund, der er baseret på kapitalismens materielle værdier, fordeler
de frie markedskræfter det materielle udbytte af det kapitalistiske produkt.
Indgreb i denne fordeling skaber blot en masse bureaukrati og frustrationer,
fordi indgreb i fordelingsmekanismen ikke ændrer på værdigrundlaget.
De frie markedskræfter giver - når de får lov at virke i fred -
faktisk ofte problemer for kapitalen og magthaverne. De får imidlertid sjældent
lov at virke i fred. Internationale handelsaftaler har ikke - som det ofte
udlægges - til hensigt at sikre den frie handel. Disse aftaler handler mere om
beskyttelse af patenter, varemærker, beskyttelse mod efterligninger, mod
såkaldt "social dumping". mod "ensidige" miljøbeskyttelses-foranstaltninger
o.s.v. Formålet er at sikre. at der ikke etableres lokale produktioner, der kan
genere de multinationale virksomheders dominans af det internationale
marked.
Et oplagt eksempel på kapitalisternes forsøg på at dæmme op for de
frie markedskræfter er EU's indre marked, som helt misvisende er blevet
lanceret som
noget, der skulle kunne bane vejen for de frie markedskræfter.
EU-konstruktionen går tværtimod ud på, at man med et hav af centralt fastsatte
regler for varestandarder og produktionsmetoder kombineret med en offentlig
støttet udbygning af infrastrukturen forsøger at holde små virksomheder ude og
begrænse forbrugernes frie valg - alt sammen for at styrke stordriften og
dermed kapitalens magtbase.
Et friskt hjemligt eksempel på, hvordan fri markedsøkonomi kan
bryde magtmonopoler, er den succes, afsætning af økologiske produkter har haft
på det se-
neste. Med en mere styret økonomi ville magteliten - d.v.s.
storlandbrugene uanset om samfundet kalder sig kapitalistisk eller socialistisk
- ikke have tilladt dette. Men gennem markedsmekanismen har forbrugerne kunnet
vise, at de er villige til at betale en merpris for de varer, som små økologiske
producenter udbyder på tværs af organisationsinteresserne. Og så må myndigheder
og organisationer nødtvungent begynde at give efter.
Et andet hjemligt eksempel på, at den frie markedsøkonomi ikke
altid passer kapitalisterne, er den aktuelle debat om grønne afgifter, hvor industriorganisationerne
ihærdigt kæmper for noget, der ligner planøkonomiske løsninger, for at undgå en
afgiftspolitik, hvor miljøet beskyttes ved, at miljøpåvirkninger indarbejdes i
markedsmekanismen, d.v.s. en god liberal løsning. Man forstår kapitalisternes
frygt for grønne afgifter. For mere end noget andet, er det industriens ret til
- i modsætning til husholdningerne - uhæmmet at bruge af naturens ressourcer, der
er grundlaget for kapitalismens
magtposition.
Den materialistiske kapitalismes triumftog skyldes ikke de frie
markedskræfter. Disse kræfter har blot været med til at videreformidle det
faktum, at materialismen har let spil i et samfund med et svagt og uklart
værdigrundlag og med smuldrende sociale netværk. Og det er det - det svage
værdigrundlag og manglen på selvstændige uafhængige sociale netværk - der er
problemet.
For at løse problemet, er det ikke det frie marked, der skal
bekæmpes, men kapitalens dominans af dette marked.
Velfærdssamfundet - den solidariske ansvarsløshed
Velfærdssystemet, som er skabt af socialister og kapitalister i
skøn samdrægtighed, er helt og holdent afhængig af det kapitalistiske systems produktion.
Velfærdssystemets ydelser kan kun fastholdes, hvis det kapitalistiske produktionsapparat
beskyttes, så det stadig kan bidrage med det nødvendige output til finansiering
af velfærden.
En af socialisternes store fortjenester i begyndelsen af dette
århundrede var gennem den solidariske strategi at opbygge sociale netværk i den
undertrykte arbejderklasse.
Det blev begyndelsen til velfærdssamfundet.
Men de "sejrede ad helvede til". Arbejderklassen blev
til lønmodtagere, som nu udgør et solidt flertal af befolkningen. Og solidariteten
består i dag i, at vi gennem skatten betaler aflad for at kunne fralægge os
ansvaret for de nære omgivelser.
Hvorfor hjælpe andre, når det alligevel i sidste ende er
samfundets pligt? Hvor stærkt er incitamentet til at tage ansvar for sine børn,
familiens gamle og naboerne, når samfundet alligevel er parat til at træde til,
hvis man svigter? Det er ikke mærkeligt, at velfærdssamfundet er kommet under
pres. Det skyldes ikke, at det er økonomisk presset udefra. Det er det nemlig
ikke. Det skyldes, at velfærdssamfundet i kraft af sin grundidé er dømt til at
æde sig selv op indefra.
Konstruktionen hviler på en kunstig omfordeling af kapitalens
produkt og er derfor konstant under pres fra markedskræfterne. Så længe der
stadig er mennesker, som uden at blive betalt herfor tager sig af sine børn og
gamle, vil presset mod velfærdssamfundet fortsætte.
Når alle skal være solidarisk med alle, får det karakter af ligegyldighed.
Lokale modsætninger afløses af, at alle rejser krav mod "samfundet".
Solidariteten bliver til solidarisk ansvarsløshed.
Reel solidaritet forudsætter et overskueligt socialt netværk.
Opbygningen af velfærdssamfundet har ikke kun svækket det sociale
netværk blandt arbejderne. Den har også svækket familien som socialt netværk,
og den har svækket, hvad der måtte have været tilbage af landsbyfællesskab,
sammenhold i boligområder m.m. Den har efterladt virksomhederne som de eneste bæredygtige
sociale netværk og derved gjort fortsat produktion på et højt niveau til en nødvendighed,
hvis man vil fastholde en social netværksdannelse, der omfatter hovedparten af
befolkningen. Der er ingen naturlige netværk, der samler dem op, der udstødes
fra arbejdsmarkedet.
Venstrefløjens opgave
Flere har været inde på, at venstrefløjens opgave må være at søge
at erstatte fri markedsøkonomi med "samtale" og frie demokratiske
beslutninger. Men overordnede demokratiske beslutninger kan ikke styre folks
hverdag direkte. Beslutningerne må implementeres gennem økonomiske
transaktioner. Herefter tager markedskræfterne over igen. Og er der ikke ændret
på samfundets værdigrundlag og de sociale netværk - så styres samfundet tilbage
til det, vi kender i dag.
Men markedskræfterne kunne måske i højere grad formidle sociale og
økologiske hensyn - hvis man turde overlade valget til befolkningen. I dag er
sociale og økologiske hensyn trukket ud af markedet og forvaltes af det
offentlige, d.v.s. magthaverne. "Folkets frie valg" er begrænset til
valget mellem de forskellige materielle forbrugsgoder og kommercielle serviceydelser.
Hvordan kan venstrefløjen ændre de grundliggende betingelser for samfundsudviklingen?
Primært må det dreje sig om at begrænse den statslige regulering,
som først og fremmest gavner kapitalmagten, at sikre borgerne et uafhængigt
eksistens-
grundlag, at indføre brugerbetaling stort set overalt - ikke
mindst når det drejer sig om eksterne produktionsomkostninger - at flytte
opgaver fra centralmagten ud til lokale sociale netværk samt at bidrage til et
nyt værdigrundlag. Det er f.eks. oplagt, at venstrefløjen må tage et opgør med
videnskabens og rationalitetens guder, inden disse guder får bortrationaliseret
alt det levende.
Lise Drewes Nielsen og John Holten Andersen har i SALT 2/1995
præsenteret skitsen til en brugbar ny social og økologisk udviklingsmodel.
Udviklingen er allerede i fuld gang med skovbørnehaver, selvhjælpsgrupper, sort
arbejde og "loppemarkedskultur". Venstrefløjen må arbejde for, at
denne udvikling understøttes - ikke ved afhængighedsskabende tilskudsordninger
- men ved at arbejde for skattefrihed for lokale aktiviteter og ved at arbejde
for at offentlige opgaver lægges ud til folket.
Hvis lokalsamfundene får lov at udnytte sine ressourcer, vil
kapitalmagten og statsmagten miste sit greb om befolkningen. Men det kræver, at
venstrefløjen kan andet og mere end at kalde til kamp mod den frie
markedsøkonomi og for den parodi på et socialt netværk, som kaldes velfærdssamfundet.
Bringes også i
Salt 3/95