Til rådighed - for hvad?
Af Jens Wamsler
Det civiliserede samfund kræver disciplin
At være borger i et civiliseret samfund forudsætter, at man
accepterer en udbredt arbejdsdeling, at man disciplinerer sig af hensyn til
helheden, og at man ikke foretager sig lige, hvad man har lyst til.
Retten til bare at leve som samlere og lavere jægere eksistere
ikke i et civiliseret samfund. Man kan ikke dyrke jord, samle bær og frugter og
jage dyr, som man har lyst til. Man kan ikke fælde skovens træer uden
tilladelse, og man kan ikke drive handel uden næringsbrev.
Jo mere specialiseret samfundet er, jo mere udtalt bliver kravet
om, at man disciplinerer sig og kun udfører arbejde inden for de rammer, der er
fastlagt af samfundet.
I visse tilfælde yder det moderne samfund nogle borgere penge for
at undlade at foretage sig bestemte ting. Landmænd har fået penge for at
nedsætte deres mælkeproduktion, og fiskere har fået penge for at lægge deres
både op. Men hvorfor kun dem? Hvorfor skal vi, der aldrig har malket køer eller
fisket, ikke have noget for at lade være med at begynde på det? Forholdet
mellem samfundet og den enkelte kan ikke bare reduceres til et uspecificeret
krav om, at man skal yde for at kunne nyde. Samfundet lægger faktisk - af
hensyn til almenvellet, som det hedder - ganske mange bånd på, hvad den enkelte
må yde.
Ikke desto mindre bygger det eksisterende system af overførselsindkomster
på enhver arbejdsduelig borgers pligt til at forsørge sig selv. Har en borger
ikke aktuelt mulighed herfor, skal pågældende i det mindste demonstrere sin
gode vilje ved at stå til rådighed for et tilbud, der kan føre til
selvforsørgelse.
Jeg vil i det følgende se lidt nærmere på, hvad der ligger i
begrebet "selvforsørgelse ", og hvad det er, at man skal "stå
til rådighed for".
Er vi et samfund af selvforsørgende individer?
Kravet om, at man skal bestræbe sig på at være selvforsørgende, d.v.s. at kunne forsørge sig selv og sin familie, er god gammel
bondemoral, som i sig selv forekommer sund. Man skal ikke ligge samfundet
unødigt til byrde. Man skal kunne svare enhver sit.
I de gamle bondesamfund forekom det formentlig indlysende, hvad
det ville sige at være selvforsørgende. Men hvad vil det sige at være
selvforsørgende i et moderne specialiseret industrisamfund? Hvem er reelt
selvforsørgende i dagens Danmark?
Knap en million mennesker er på overførselsindkomster, og omtrent
lige så mange er ansat og lønnet af det offentlige. Hertil kommer, at en stor
del af den såkaldte private sektor har sit eksistensgrundlag som leverandører
til den offentlige sektor. Ser vi videre på den "rigtige" private sektor,
er de fleste virksomheder i et eller andet omfang afhængige af enten offentlige
tilskud eller offentlig beskyttelse af deres territorier i form af patenter,
licenser eller andre reguleringer. De private virksomheder er også afhængige af
den infrastruktur, som det offentlige har udbygget - og af, at deres ansatte
har været igennem offentligt finansierede uddannelser, at de kan sende deres
børn i offentlig støttede dagpasningsforanstaltninger, og at de køre til
arbejde på de offentligt finansierede veje.
Kort sagt: Vi er alle afhængige af hinanden i det moderne
velfærdssamfund - bortset fra en lille gruppe af posedamer, plattenslagere,
prostituerede og narkomaner, som er sat uden for, og som er de eneste reelt
selvforsørgende i Danmark. Jeg kan ikke tilslutte mig den opfattelse, at
samfundet består af et flertal som klarer sig selv, og som herudover må
forsørge et mindretal, der ikke kan klare sig selv. Vi er alle afhængige af
hinanden. Nogle har blot det privilegium frem for andre, at de har fået sat sig
på en af de indkomstgivende funktioner. Spørgsmålet er så, hvad vi stiller op
med dem, der ikke har dette privilegium?
Man kunne gøre adgangen til de indkomstgivende funktioner lettere.
Det ville imidlertid betyde, at det flertal, der sidder på privilegierne, blev
mindre privilegeret, og det er de ikke interesseret i. Man kunne i stedet give
de uprivilegerede en sum penge og så lade dem være i fred. Risikoen herved
ville være, at de uprivilegerede kunne finde på at organisere sig og gøre sig
mindre afhængige af de privilegerede. Det ville så igen betyde, at de privilegerede
blev mindre privilegerede.
Så det er de privilegerede heller ikke interesserede i.
Den bekvemme løsning for de privilegerede er at fastholde en vis
skyldfølelse hos de uprivilegerede. Bevares - de skal have deres forsørgelsesgrundlag.
Men de må ikke glemme, at de bliver forsørget af de privilegerede, og de skal
bevare en illusion om, at de en dag selv kan få adgang til privilegierne.
Eller er vi slaver af vækstsamfundet?
Det moderne samfund tillader ikke, at man blot går ud i naturen og
skaffer sig føde.
På den anden side får man som udgangspunkt ikke noget af
samfundet, hvis man ikke er indstillet på at arbejde. Minimumskravet er, at man
skal stille sin arbejdskraft "til rådighed".
Men hvad er det, man skal stille sig til rådighed for?
Der kunne være en vis rimelighed i, hvis man - for at blive
forsørget af det offentlige - skulle stille sig til rådighed for at udføre
visse former for samfundsnyttigt arbejde, der ellers ikke ville blive udført. Det
er imidlertid ikke det, der ligger i rådighedsbegrebet i lovgivningen i dag. Hovedsigtet
er, at man skal stå til rådighed for det private arbejdsmarked. Man skal altså
stå fil rådighed for et hvilket som helst arbejde, som andre finder ud af, at
der kan tjenes penge på.
Der synes indtil nu at have været en generel accept af dette. Det hænger
formentlig sammen med, at vækstsamfundet er blevet opfattet som et fællesprojekt,
som alle måtte være interesseret i at medvirke til. Den eneste grund til, at
nogle kunne vægre sig ved at arbejde, måtte være dovenskab.
Efter min opfattelse er der imidlertid flere forhold, der gør
rådighedskravet til et mere kompliceret spørgsmål end blot det, at være doven
eller ikke være doven.
Rådighed og selvværd
Ét forhold, der komplicerer rådighedskravet, er, at arbejde i et
samfund med svage lokale sociale strukturer i høj grad har noget med identitet
og socialt tilhørsforhold at gøre.
Det er utroligt, hvad folk, der er i arbejde, finder sig i for at
beholde deres arbejde. De skal fastholde en identitet og et socialt netværk, de
har fået i kraft af deres arbejde. Og det er på den anden side utroligt, hvad
de, der ikke er i arbejde, kan finde af undskyldninger, når de bliver tilbudt
et arbejde. For de skal mange gange bryde med den identitet og det netværk, som
de har opbygget for at bevare deres selvværdsfølelse som arbejdsløse. Systemets
reaktion herpå er, at man må stramme rådighedsreglerne - for de arbejdsløse
gider åbenbart ikke arbejde. En reaktion, der bygger på manglende forståelse
for den nære sammenhæng mellem arbejde, identitet og socialt netværk. En
sammenhæng, man ikke bør overse, når man vurderer rådighedskravet.
Rådighed og moral
Et andet forhold, der i dag komplicerer rådighedskravet, er, at
det vækstsamfund, man skal stå til rådighed for, ikke længere er et
indiskutabelt fællesprojekt. Miljøproblemer og etiske spørgsmål er kommet på
dagsordenen, og det betyder, at der for flere mennesker kan være et moralsk problem
forbundet med at tage i mod visse typer af arbejde.
For 20-25 år siden var det tilladt at tale om meningsfyldt arbejde.
Det er det ikke mere. Og det hænger måske sammen med, at nogle dengang
opfattede meningsfyldt arbejde, som et arbejde, man havde fornøjelse af. Det er
en for snæver definition.
Man kan ikke altid forlange, at et arbejde er behageligt, spændende
eller udviklende. Men er det så urimeligt at forlange, at man blot kan se et
minimum af formål med det, man arbejder med? Jeg vil mene tværtimod. Jeg mener,
det er umoralsk at tage mod et arbejde blot for pengenes skyld. Det må være legitimt
at forholde sig til det, man skal medvirke i.
En arbejdsløs kan i dag nægte at medvirke til at fremstille
krigsmateriel, men skal i princippet stå til rådighed for alt andet. Efterhånden
som vækstræset antager mere og mere groteske former, udvides grænserne for,
hvad de arbejdsløse skal stå til rådighed for. Det er formentlig ikke alle arbejdsløse,
der finder det moralsk rigtigt, at fremstille gensplejsede roer, at markedsføre
Fontex-pillen, at fremstille kemiske sprøjtegifte, at
opdrætte forsøgsdyr, at rive huse ned for at give plads til Øresundsforbindelsen
eller at distribuere franske vine?
Rådighed og helbred
Et tredje forhold, der komplicerer rådighedskravet, er, at
langsigtede helbredsmæssige hensyn ikke begrænser rådighedspligten. Nogle job
er i dag lagt an på, at man slider sig selv op i løbet af 20 år. Herefter giver
det offentlige med glæde gratis lægebehandling, hjælpemidler og førtidspension.
Men hvis man siger nej tak til nedslidende arbejde og sparer det offentlige for
udgifter til den efterfølgende behandling, så bliver der lukket for kassen.
At stå til rådighed for arbejdsmarkedet indebærer altså mere end
blot det at være villig til at udføre et stykke arbejde. Det indebærer også en
pligt til at arbejde for at opretholde det samfundssystem, som formes på det
arbejdsmarked, man skal stå til rådighed for. For tiden er det vækstsamfundet i
alle dets afskygninger, herunder de skader som nogle måtte mene, at dette
system påfører det nære miljø, menneskene og det globale økosystem.
Slip de ledige løs
At tale om, at nogen "klarer sig selv" i det industrialiserede
samfund er meningsløst. Vi har alle gjort os dybt afhængige af hinanden. Vi kan
vælge at arbejde på systemets præmisser, men vi kan i realiteten ikke vælge at
lade være.
Dette blev ikke opfattet som noget problem, så længe der var bred
opbakning i befolkningen bag vækstsamfundet. Men når nogle begynder at stille
spørgsmålstegn ved forskellige aspekter af velfærdssamfundet, afsløres det, at
den frihed for det enkelte menneske, som ofte fremhæves som en af de
grundliggende værdier i de vestlige demokratier, i virkeligheden blot er friheden
til at leve på vækstsamfundets præmisser.
Vil man tilstræbe en frihed, der også omfatter friheden til at
forholde sig kritisk til vækstsamfundets værdier, må man revurdere rådighedskravet
i forbindelse med retten til at modtage offentlige
ydelser.
Så skal folk have lov til at sige fra for de ting, som de ikke
holdningsmæssigt kan bakke op om. Men de skal på den anden side være indstillet
på at betale prisen for at sige fra.
Går man ind for respekt for miljøet og for at kunne stå af
vækstræset, kan man ikke samtidig fortsat kræve ret til ydelser på et niveau,
der er betinget af en fortsat industriel udvikling, som belaster miljøet.
Forpligtiger vi det offentlige til at finansiere en gavmild
dagpengeordning, forpligter vi også det offentlige til at arbejde for at
opretholde vækstsamfundet.
Skal vi frigøres af slaveriet, må vi frasige os kravet om, at
samfundet skal sikre, at vi kan leve på et højt materielt niveau. Det kunne
f.eks. være ved at erstatte dagpenge på et højt niveau med en ubetinget
grundydelse på et beskedent niveau. Så kunne de, der ønsker at fortsætte i vækstræset
- med de materielle goder, den ufrihed og de menneskelige omkostninger, det
indebærer - lave en dagpengeforsikringsordning, som de selv finansierer.
Spørgsmålet er imidlertid, om de privilegerede tør slippe de
ledige løs?
Den ivrighed og tilsyneladende brede enighed, som politikerne for tiden
lægger for dagen, når det drejer sig om at stramme rådighedsforpligtigelsen og
fremme aktiveringen, tyder ikke på, at det er
tilfældet.
Så længe de arbejdsløse fortrinsvis bestod af ufaglærte og
ressourcesvage, havde man ikke så travlt med aktivering. Men når der kommer
flere uddannede og ressourcestærke unge til, begynder de privilegerede åbenbart
at føle sig truet. Hvad kunne de ledige ikke finde på, hvis man lod dem være i
fred?
Frygten for orlovsordningerne har måske også noget med en frygt
for at slippe ustyrlige kræfter løs at gøre. Det er i hvert fald vanskeligt at
forstå de økonomiske og beskæftigelsespolitiske begrundelser for, at de privilegerede
pludselig har fået kolde fødder ved at se, hvor populære orlovsordningerne er
blevet.