Grænser
for velfærd
Af
Jens Wamsler
"Det
centrale problem for velfærdssamfundet er, at der tilsyneladende ikke er nogle
af dets politikere, som tør røre ved middelklassens privilegier”
De
uklare holdninger til velfærdssystemet
Socialforskningsinstituttet
har netop afsluttet en undersøgelse af danskernes holdning til velfærdssamfundet.
Danskerne
svarer her bl.a. klart ja på følgende spørgsmål:
l) "Velfærdssamfundet
er gået over gevind, så alt for mange udnytter de offentlige ydelser, selv om
de sagtens kunne klare sig uden hjælp".
2) "Jeg vil hellere
klare mig selv fremfor at bede det offentlige om hjælp, selv om jeg har ret til
det".
3) "Mange dårligt
stillede mennesker får alt for lidt hjælp fra stat og kommune"
4) "Den offentlige
sektor bruger alt for mange penge på overførselsindkomster og alt for lidt på
offentlige serviceydelser"
Meget
typisk for danskernes noget ambivalente forhold til velfærdssamfundet er der her
tale om holdninger, som hænger dårligt sammen. Hvis man mener, at de, der kan klare
sig selv, bør gøre det, og til med selv er indstillet på at handle i
overensstemmelse hermed, hvordan kan man så mene, at der skal bruges flere
penge til de serviceydelser, som med rund hånd uddeles til alle, og mindre på
overførselsindkomster, der primært går til dem, som ikke kan klare sig selv?
(Det skal retfærdigvis bemærkes, at spørgsmål 4) er formuleret, så det lægger
op til at svare ja. For alt andet lige er service vel at foretrække frem for
passive overførselsindkomster.)
Hos
politikerne kommer det uklare forhold til velfærdssamfundet til udtryk i en manglende
sammenhæng mellem de generelle betragtninger om velfærdssamfundet og de
konkrete ændringsforslag, der kommer på bordet. De generelle betragtninger er,
at borgerne i højere grad selv skal tage ansvar
for
deres tilværelse, og at hjælpen skal koncentreres om de svageste. Men medens de
generelle holdninger således styres af ædle motiver, bærer den konkrete
"reformpolitik" præg af, at man ikke tør gøre noget ved de gratis
serviceydelser, som i dag fritager de bedrestillede for selv at tage et ansvar
for væsentlige sider af deres tilværelse. Man vil i stedet have mere kontrol og
disciplin med den underklasse, som er blevet skubbet ud på randen af arbejdsmarkedet,
og som man åbenbart føler nasser på systemet.
Jeg
vil senere vende tilbage til indholdet af de foreliggende forslag om at forny
velfærdssamfundet og deres mangler. Men først vil jeg give min udlægning af,
hvordan vi er nået frem til det velfærdssystem, vi har i dag.
Fra
hjælp til de svage over middelklassens "tag selv-bord" til
velfærdsinstitutionernes markedsføring
Velfærdssamfundet
beskrives i dag ofte som et sammenhængende system, der er opbygget for at sikre
solidaritet med de svage i samfundet. For mig at se, er der ved sådanne beskrivelser
tale om en efterrationalisering af et udviklingsforløb, som ingen har haft styr
på.
I
industrialiseringens barndom ville ingen anstændige mennesker drømme om frivilligt
at overlade pasning og opdragelse af deres børn til et offentligt væsen, at anbringe
deres gamle forældre på plejehjem, som dengang gik under betegnelsen fattighuse,
eller at ende deres dage på et hospital, som oprindeligt var opsamlingssted for
fattige og hjælpeløse syge.
Men
i byerne opstod et proletariat, som ikke havde nogle valgmuligheder. Som for at
overleve var nødt til at arbejde så meget, at de ikke i ilstrækkeligt
omfang havde overskud til at tage sig af deres børn og deres gamle forældre, og
som var hjælpeløst fortabte, hvis de blev syge eller mistede deres arbejde.
Det
var for denne gruppe, at Socialdemokratiet i første halvdel af dette århundrede
fik gennemtrumfet, at det offentlige stillede velfærdsydelser til rådighed.
De
færreste havde formentlig fra starten af forestillet sig, at nogle, der ikke
havde et udtalt behov herfor, ville gøre brug af de offentlige tilbud. Men succesen
blev så stor, at lidt bedre stillede grupper lod sig lokke til at hæve deres
materielle levestandard ved at gøre brug af velfærdssystemets tilbud, så de kunne
ofre mere tid og kræfter på at tjene penge. Og herefter blev en udvikling sat i
gang, som ingen kunne styre. De bedrestillede grupper stillede yderligere krav
til det offentlige, og velfærdssystemet blev herved attraktivt for stadig nye
grupper, indtil det efterhånden kom til at omfatte hele befolkningen.
Da
hele befolkningen var omfattet af systemet, og efterspørgslen efter nye ydelser
begyndte at flade ud, tog behandlersystemet teten.
Behandlersystemet
er organiseret efter det samme samlebåndsmønster, som karakteriserer den øvrige
del af det industrialiserede samfund. Det er delt op i en række specialer, som
hver for sig arbejder med deres afgrænsede områder. Som i industrivirksomheder
er succeskriteriet for hver enkelt offentlig institution at udvide deres markedsandele,
produktudvikle og finde nye afsætningsmuligheder. Det giver status for lederne
og fortsatte beskæftigelsesmuligheder for de ansatte.
Udviklingen
af nye velfærdsydelser er i dag - i lighed med den materielle produktion -
styret af udbyderne, som hele tiden finder nye produkter, de kan markedsføre. Sundhedsvæsenet
udvikler en jævn strøm af nye behandlingstilbud. Undervisningssektoren tolker
ethvert samfundsproblem som mangel på den relevante uddannelse. Og på det
sociale område er det senest udviklede produkt krisehjælp til mennesker, der
kommer ud for en ubehagelig oplevelse. I avisernes læserbrevsspalter konkurrere offentligt ansatte psykologer med lægerne om
markedet for dette nye produkt. Terapi eller medicinsk behandling?
Man
interesserer sig ikke for, hvorfor der er noget galt, men kun for, hvor man kan
sætte ind med nye behandlingstilbud. Denne "atomisering" af menneskenes
behov har en selvforstærkende effekt. En afgrænset medicinsk behandling, en
social foranstaltning, et undervisningsforløb, og hvad det offentlige ellers
kan tilbyde, er sjældent nok til at løse et menneskes dybere personlige problemer.
Jo flere medmenneskelige problemer, der udskilles fra deres årsagssammenhæng,
jo svagere blivere de uformelle sociale netværk, og
jo flere nye krav kan
der
stilles til det offentlige.
Vi
har fået udviklet en "enhver passer sit"-kultur.
Får man problemer, går man ikke til familie eller venner. De har jo deres at se
til, så hvorfor belaste dem med opgaver, som vi har et offentligt servicesystem
til at tage sig af.
Velfærdssystemets
svagheder
Velfærdssystemet
- som det, det har udviklet sig til i dag - lider efter min opfattelse af to afgørende
svagheder.
Den
ene svaghed er, at det gør den velfungerende del af befolkningen, som burde være
selvstændige ansvarsbevidste borgere, til uselvstændige kværulanter.
Den
anden svaghed er, at det isolerer og passiviserer de svage i samfundet.
Middelklassen
fralægger sig ansvaret
Der
er for mig noget ynkværdigt ved at høre middelklassedanskere protestere over
nedskæringer i daginstitutioner, over at skolen ikke opdrager deres børn godt
nok, og over, at det offentlige ikke tager sig godt nok af deres gamle
forældre. Det er de samme middelklassedanskere, som uden dårlig samvittighed
tager overarbejde for at tjene til en ny bil eller rejser på ferie i udlandet i
stedet for at tage sig mere af deres børn og gamle forældre.
Velfærdssystemet
har skabt en situation, hvor vi på det individuelle plan har fralagt os
ansvaret for prioritering mellem det materielle leveniveau og omsorgen for
vores nærmeste. I modsætning til proletariatet i industrialiseringens barndom
er vi ikke i en nødsituation, der berettiger os til denne
ansvarsforflygtigelse.
Vi har et reelt valg mellem medmenneskelighed og materiel komfort, og ansvaret
for dette valg bør i sidste instans være vort eget.
De
svage bliver taberne
Ethvert
forsigtigt forslag om at flytte noget af det medmenneskelige ansvar fra det offentlige
til borgerne imødegås straks med det argument, at middelklassen nok skal kunne
klare sig, men det vil gå ud over de svage. Lige adgang til velfærdsgoderne for
alle uanset indkomst er velfærdssystemets
varemærke.
Det sikrer samme niveau for rig som for fattig.
Hvis
det var sådan, var der et forsonende træk ved velfærdssamfundet. Men er det sådan?
De
ansatte i det offentlige behandlersystem har deres karriere at pleje. De har
brug for at se resultater, der giver prestige eller blot almindelig tilfredshed
i jobbet. Og det giver ikke mange resultater at bruge megen tid på de svage.
Pleje
og lindring af smerte hos håbløst syge giver sjældent
synlige resultater. Behandling af mindre syge, forholdsvis velfungerende
mennesker giver langt flere synlige resultater.
Succesmålet
for revalidering og beskæftigelsesforanstaltninger er, hvor mange der efterfølgende
kommer i arbejde. Så det gælder om at få fat i de arbejdsduelige, før de selv
finder arbejde.
I
skolerne sorteres de tunge elever fra til hjælpeklasser, så de ikke trækker
niveauet nedad for de andre.
Effektiv
hjælp til alkoholikere, narkomaner og sindslidende forudsætter en behandling,
hvor man når helt ind til kernen af deres personlighed som grundlag for, at de kan
reorganisere deres tilværelse. Det kræver mange ressourcer. Så derfor spises de
fleste udstødte af med en kaffestuesnak.
Tager
man i den offentlige indsats fat i den svage del af klientellet, er
resultaterne beskedne. Men får man fat i rimeligt velfungerende mennesker, er succesen
hurtigt hjemme. Resultaterne fortæller sjældent, hvor mange af de syge, man
helbreder, som ville være kommet sig uden behandling, og hvor mange af de
arbejdsløse, man skaffer i arbejde, som selv ville have fundet arbejde, etc.
Når
ressourcerne er knappe, må man vælge. Og valget bliver erfaringsmæssigt at bruge
ressourcerne, hvor de synlige resultater er bedst. Der er flere stemmer at
hente ved at forbedre serviceniveauet for middelklassens borgere, end ved at
bruge mange penge på overførselsindkomster og på de "tunge" sociale
sager. Derfor bliver de svage taberne i det velfærdssystem, der skulle behandle
alle ens.
Velfærdssystemets
prioriteringsproblem
Vi
accepterer ikke, at det offentlige ikke kan leve op til det medmenneskelige
ansvar, som vi synes, det bør. Vi accepterer ikke, at det offentlige
prioriterer ved åbent at erkende, at nogle syge behandles bedre end andre, at nogle
sociale problemer ikke løses etc. Er der et legitimt behov, forventer vi, at
det offentlige sørger for, at det opfyldes.
Et
sådant velfærdssystem må før eller siden løbe ind i uløselige
prioriteringsproblemer.
Politikerne
har forsøgt at forhale prioriteringsproblemerne ved at foreslå "effektiviseringer".
Effektiviseringer består i praksis i, at man - uden at slække på de formelle
krav - dikterer procentvise nedskæringer på alle områder. Det bliver så
overladt til administratorer og kommunale politikere at finde ud af, hvordan
der skal "effektiviseres".
Denne
proces har naturligvis sat velfærdssystemet under yderligere pres.
Ventelisterne stiger, medierne kan vise flere eksempler på urimeligheder, og
store foretagender, som f.eks. Rigshospitalet løber ind i svære budgetproblemer.
Man kan i nogen tid dække over problemerne ved at tale om uhensigtsmæssige organisationsstukturer, ineffektive ledere etc. Men før
eller siden vil "effektiviseringsmulighederne" være udtømte, og så er
tiden moden for forslag om generel revision af velfærdssystemet.
Sådanne
forslag er blomstret frem i det seneste år fra alle sider. Det er imidlertid svært
at få øje på noget, der ligner et opgør med de reelle problemer for velfærdssamfundet.
Der peges på forhold, som mange kan være enige om er urimelige at støtte, men
som økonomisk er uden reel betydning, eks. kosmetiske operationer, undervisning
i surfing o.s.v. Og så er der ellers to hovedoverskrifter,
der benyttes: "Udliciteringer" og "koncentrer hjælpen om de
svage". Lad os se lidt nærmere på dem.
Udliciteringer
Udlicitering
har ikke så meget med efterspørgslen efter offentlige ydelser at gøre, men mere
med udbuddet. Det udlægges ofte som et spørgsmål om ideologi. Jeg har vanskeligt
ved at se det som andet end en rift om at få fingrene i de offentlige kasser.
Det ideologiske aspekt er svært at få øje på, så længe det stadig er det
offentlige, der skal betale
At
udlicitering skulle føre til besparelser, er efter min vurdering en illusion.
Det er da muligt, at der på kort sigt kan hentes nogle effektiveringsgevinster
hist og her. Men man vil meget hurtigt løbe ind i nogle alvorlige styringsproblemer.
Udlicitering
må forudsætte, at den enkeltes rettigheder er klart defineret.
Herved
mister det offentlige den styring, der ligger i at udhule ydelserne, når der skal
spares, og i at regulere ved at lade ventelisterne vokse. Et indtryk af, hvilke
styringsproblemer det offentlige vil få ved mere udlicitering, kan man få ved
at se på boligstøtteordningerne. Her har man i mange år haft udliciteringsprincippet
i form af, at det offentlige yder støtte uden at have effektiv kontrol med
boligbyggeriet eller boligforbruget. Det har givet store budgetmæssige
problemer. En lignende udvikling kan forudses, hvis det offentlige afgiver
kontrollen med - men beholder betalingsforpligtelsen for - udgiftstunge områder
som forbruget af daginstitutionspladser og sygehusoperationer.
Et
yderligere problem ved udlicitering er, at det offentlige får svært ved at
bevare den indholdsmæssige kontrol med, hvad der ydes støtte til. Et problem,
som i dag især kendes inden for undervisningsområdet.
Tvindsagen er et oplagt eksempel herpå.
At
koncentrere hjælpen om de svageste
Denne
floskel indgår i alle partiers forslag til justering af velfærdssystemet.
Men
det kniber med forslag til, hvordan det skal udmøntes.
Og
det hænger sammen med, at mulighederne for indkomstgraduering i det danske
velfærdssystem allerede er udtømte. Hvis man sammenlægger skatteprocenten med aftrapning
af boligsikring og daginstitutionsbetaling, kan man hurtigt se, at yderligere indkomstgraduering
vil føre til, at indkomststigninger for lavindkomstgrupper vil resultere i
faldende rådighedsbeløb - det, man betegner som "fattigdomsfælden".
At
ville koncentrere hjælpen om de svage i et velfærdssystem er som at ville løse cirklens
kvadratur. Man kan kun koncentrere hjælpen om de svage, hvis man udskiller "de
svage" som en særlig gruppe. Og velfærdssystemets strategi er netop at
undgå en sådan sortering.
Hvem
tør røre ved middelklassens privilegier?
Det karakteristiske ved den danske velfærdsdebat er,
at man kredser rundt om det egentlige problem, uden at nogen tilsyneladende har
mod til at sige lige ud, hvad det drejer sig om. Nemlig at middelklassen har sat
sig på systemet og har skubbet de svage ud i periferien.
De fleste analyser og reformforslag indledes med
smukke ord om, at vi skal tage mere ansvar for vor egen tilværelse og hjælpe
dem, der virkelig har behov. Men når der således er blevet lagt op til
gennemgribende indgreb i velfærdssystemet, munder det hele ud i nogle
småjusteringer, som går på, at de
arbejdsløse må tage et større ansvar for deres arbejdsløshed,
medens middelklassen skal have større valgfrihed for at opnå bedst mulig
service fra det offentlige.
Selvfølgelig finder der misbrug sted blandt arbejdsløse
og bistandsklienter. Det er uundgåeligt, fordi de industrialiserede ydelsessystemer
ikke kan skrues sammen, så de præcis rammer den enkeltes behov uden at give
utilsigtede frihedsgrader. Men hovedparten af de arbejdsløse og
bistandsklientellet er i en lidet misundelsesværdig situation præget af
frustrationer og magtesløshed. Så det er meningsløst, at denne gruppe samlet set
gøres til syndebukke for velfærdssamfundets problemer, som først og fremmest er
skabt af middelklassens uhæmmede træk på det offentlige servicesystem.
Hvorfor tager man f.eks. ikke fat i den offentlige
støtte til børnepasning? En støtte, som giver middelklassen mulighed for at tjene
flere penge, og som kun vanskeligt kan begrundes med hensynet til de svage i
samfundet og da slet ikke med hensynet til børnene.
Man kunne også tage fat i den offentlige støtte til
uddannelse. Systemet forsømmer ikke en lejlighed til at pege på behovet for mere
uddannelse til de svage. Men i praksis er det middelklassen, der er
storforbrugere af de gratis offentlige uddannelsestilbud, medens de svages
manglende evne til at gøre
brug heraf, sætter deres svaghed i yderligere relief.
Sundhed og ældreforsorg behandles med en særlig
patos. Selv de mest reaktionære partier vil ikke skære ned på hjælpen til syge og
gamle. Konsekvensen er, at middelklassen kan koncentrere sig om at tjene flere penge,
uden at tage ansvaret for de helbredsmæssige belastninger, de herved påfører sig
selv, og i sikker forvisning om, at samfundet tager sig af deres gamle
forældre, når de selv svigter dem.
Jeg vil ikke her komme med nogle færdige løsninger
på velfærdssamfundets problemer. Jeg har med dette indlæg blot ville give
udtryk for min undren over, at nøgleordene, ansvar og valgfrihed, kan
manipuleres derhen, hvor det er de svage, der skal vise mere ansvarsfølelse,
medens de bedrestillede skal have større valgfrihed. På denne måde opnår man
kun at forøge velfærdssamfundets problemer.
Skal man bevare - eller måske rettere genskabe - det
solidariske element i samfundet, er det, der er behov for, at de bedrestillede
viser større ansvarsfølelse, og de svage får større valgfrihed. Begrebet
brugerbetaling var på dagsordenen i 80'erne, men synes nu helt taget af bordet.
Mon det skyl-
des en erkendelse af, at mere brugerbetaling vil
være en større belastning for de dominerende politiske partiers kernevælgere,
middelklassen, end for de svage i samfundet?
Det centrale problem for velfærdssamfundet er, at
der tilsyneladende ikke er nogle af dets politikere, som tør røre ved middelklassens
privilegier.